Universität Stuttgart

Permanent URI for this communityhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    A method for describing, analyzing, and exploring visual art collections
    (2024) Pflüger, Hermann
    Visual art collections are more than just sets of images. Behind a collection or an exhibition are the curator’s concept and the specific characteristics of the collection. A controlled vocabulary that takes into account the concept and the specific characteristics of a collection requires individual terms/concepts, and specific relationships between the concepts of the vocabulary. Furthermore, the granularity of a controlled vocabulary should be adapted to a particular concept of the collection, i.e., for some areas, the number of terms/concepts should be very high and specific; for other areas, concepts should be summarized to keep the complexity of the collection low and thus facilitate the handling and presentation of the collection. A LadeCA vocabulary is an extended controlled vocabulary that is particularly suitable for collections of works of art. LadeCA enables a user to describe, analyze, and explore art collections. LadeCA is also suitable for comparing the contents of different collections or different parts of a collection. The general concepts of a controlled vocabulary/thesaurus, their terms, and defined semantic relations between them can be automatically adopted in a LadeCA vocabulary so that the vocabulary only needs to be adapted for the current collection. The process of creating a LadeCA vocabulary for art collections is supported by three interactive interfaces that ensure that the intention behind a collection is taken into account, and that the creation effort is kept low. This article explains the process of creating LadeCA vocabularies for art collections and describes the initial experiences and results.
  • ItemOpen Access
    CUTE - CRETA Un-/Shared Task zu Entitätenreferenzen
    (2017) Reiter, Nils; Blessing, André; Echelmeyer, Nora; Kremer, Gerhard; Koch, Steffen; Murr, Sandra; Overbeck, Maximilian; Pichler, Axel
    Dies ist die Veröffentlichung eines shared/unshared Task Workshops (entwickelt in CRETA: Center for Reflected Text Analytics), der im Rahmen der DHd 2017 in Bern (CH) stattfand. Im Gegensatz zu shared tasks, bei denen die Performanz verschiedener Systeme/Ansätze/Methoden direkt anhand einer klar definierten und quantitativ evaluierten Aufgabe verglichen wird, sind unshared tasks offen für verschiedenartige Beiträge, die auf einer gemeinsamen Datensammlung basieren. Shared und Unshared Tasks in den Digital Humanities sind ein vielversprechender Weg, Kollaboration und Interaktion zwischen Geistes-, Sozial- und ComputerwissenschaftlerInnen zu fördern und zu pflegen. Konkret riefen wir dazu auf, gemeinsam an einem heterogenen Korpus zu arbeiten, in dem Entitätenreferenzen annotiert wurden. Das Korpus besteht aus Parlamentsdebatten des Deutschen Bundestags, Briefen aus Goethes Die Leiden des jungen Werther, einem Abschnitt aus Adornos Ästhetischer Theorie und den Büchern von Wolframs von Eschenbach Parzival (mittelhochdeutsch). Auch wenn jede Textsorte ihre eigenen Besonderheiten hat, wurden alle nach einheitlichen Annotationsrichtlinien annotiert, die wir auch zur Diskussion stellten. Wir veröffentlichen hier den Aufruf zu Workshop-Beiträgen, die Annotationsrichtlinien, die Korpusdaten samt Beschreibung und die einführenden Vortragsfolien des Workshops.