Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.18419/opus-486
Authors: Boer, Cjestmir Volkert de
Title: Transport of nano sized zero valent iron colloids during injection into the subsurface
Other Titles: Transport von nanoskaligen Eisenkolloiden während der Injektion in den Untergrund
Issue Date: 2012
Publication type: Dissertation
Series/Report no.: Mitteilungen / Institut für Wasser- und Umweltsystemmodellierung, Universität Stuttgart;215
URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:93-opus-82143
http://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/503
http://dx.doi.org/10.18419/opus-486
ISBN: 978-3-942036-19-1
Abstract: One of the recent In-Situ groundwater remediation techniques under development uses reactive zero valent iron (ZVI) to turn highly toxic chlorinated hydrocarbons (CHCs) into harmless compounds. CHCs are non miscible and characterized by a low solubility which determines their slow dissolution (over decades or centuries) into groundwater, forming plumes that can target drinking water wells, rivers and lakes. Injection of nano sized zero valent iron (nZVI) suspension into the subsurface could target the contaminants directly in the source zone. The high reactivity of nZVI together with the injection into the source fastens the depletion of the contaminant and interrupts the plume generation. The presented work focused on the transport of nZVI during the injection. To make quantitative descriptions of transport possible, an effective detection technique was developed. Exact concentrations of nZVI inside the porous medium was measured through changes in susceptibility detected with electromagnetic induction sensors. Mobility tests with different suspension concentrations were performed in a 1-D horizontally orientated two meter long column. Continuous concentration measurements were performed over the whole length of the column. In a near field scale container experiment a confined aquifer with a radial flow field over a radius of almost two meters was simulated. Different injection rates and pumping techniques were tested inside this experimental set up. A discretization method to represent all effects of a radial flow field using sets of columns was developed. The method could be verified successfully by comparing the concentration profiles to the results obtained from the container experiments. A mathematical model, developed by starting from the classic colloid filtration theory and by considering the transport of primary colloids and aggregates separately, was able to be fitted on the 1-D results. After implementation in a numerical solver, the model was furthermore capable of providing a very good fit on the results of the radial geometry tests while using exclusively the fitted parameters obtained from the 1-D tests. Throughout the work a better understanding of the transport of nZVI during the injection was developed. It was demonstrated that transport of nZVI without modification was possible over a distance of two meters in both 1-D and radial geometry flow fields. An extrapolation of the work for field application was furthermore described. By applying the methods developed in this work the necessary suspension concentration, the volume of suspension and the injection rate could be determined in advance. The presented work showed promising results and could be a sound scientific basis for further investigations and case studies on nZVI based remediation.
Der Einsatz von Nano-Eisen ist ein vielversprechendes Verfahren zur Sanierung von verunreinigten Aquiferen. Das Ziel eines solchen Einsatzes ist die Entfernung des Schadensherdes in-situ, also direkt im Untergrund. Das Transportverhalten von Nano-Eisen während der Injektion wurde in dieser Arbeit im Detail untersucht und es konnte ein deutlicher Fortschritt im Verständnis des Transportverhaltens verzeichnet werden. Es gab bis zum Anfang der Arbeit noch keinen verfügbaren Messtechnik. Deshalb wurde im Rahmen der Arbeit eine neue Messtechnik entwickelt mit Hilfe derer die Nano-Eisen-Konzentration zerstörungsfrei gemessen werden kann. Die Größe der Kolloide wurde als Hauptfaktor für den Transport bestimmt. Beim betrachteten Nano-Eisen-Material (RNIP 10-E, Toda Kogyo, Japan) wurde festgestellt, dass die Kolloide zur Bildung von Aggregaten neigen und der angelieferte Schlamm für eine direkte Einbringung in den Untergrund zu hoch konzentriert ist. Ein vorrangiges Ziel dieser Arbeit war es, die minimal nötige Vorbehandlung der Suspension für eine erfolgreiche Injektion zu ermitteln. Die kolloidalen Aggregate können unter Einsatz hoher Scherkräfte mittels eines Dispergiergerätes in kleinere Aggregate aufgebrochen werden. Die Primärkolloide können aber selbst damit nur bedingt wiederhergestellt werden. Zusätzlich muss der angelieferte Schlamm runterverdünnt werden, um den Transport im Untergrund möglich zu machen. In dieser Arbeit wurde erstmalig ein Transport von fast zwei Metern in einem radialen Strömungsfeld nachgewiesen. Es wurde ein Fließschema erstellt, um bei der Einschätzung der Machbarkeit einer Injektion zu helfen. Es wurden zwei alternative Methoden entwickelt, um den Transport im radialen Strömungsfeld vorhersagen zu können. Der Einsatz einer dieser Methoden kann in der Planungsphase helfen, die richtigen Entscheidungen zu treffen und die benötigten Ablaufbedingungen festzulegen. Die Ergebnisse dieser Arbeit sind vielversprechend und stellen eine gute Basis für weitere Forschung bezüglich des Einsatzes von Nano-Eisen bei der Sanierung von kontaminierten Aquiferen dar. Des Weiteren können die hier vorgestellten Ergebnisse bei der Beurteilung von entsprechend gelagerten Fallbeispielen helfen.
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