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Browsing by Author "Friedrich, Markus"

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    Impacts of highly automated vehicles on travel demand : macroscopic modeling methods and some results
    (2021) Sonnleitner, Jörg; Friedrich, Markus; Richter, Emely
    Automated vehicles (AV) will change transport supply and influence travel demand. To evaluate those changes, existing travel demand models need to be extended. This paper presents ways of integrating characteristics of AV into traditional macroscopic travel demand models based on the four-step algorithm. It discusses two model extensions. The first extension allows incorporating impacts of AV on traffic flow performance by assigning specific passenger car unit factors that depend on roadway type and the capabilities of the vehicles. The second extension enables travel demand models to calculate demand changes caused by a different perception of travel time as the active driving time is reduced. The presented methods are applied to a use case of a regional macroscopic travel demand model. The basic assumption is that AV are considered highly but not fully automated and still require a driver for parts of the trip. Model results indicate that first-generation AV, probably being rather cautious, may decrease traffic performance. Further developed AV will improve performance on some parts of the network. Together with a reduction in active driving time, cars will become even more attractive, resulting in a modal shift towards car. Both circumstances lead to an increase in time spent and distance traveled.
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    Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Intro
    (Stuttgart : Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Future City Lab, 2020) Alle, Katrin; Baum, Martina; Friedrich, Markus; Klawiter, Sebastian; Lindner, Doris; Migl, Alexander; Noller, Hanna; Pfau, Natalia; Schaufler, Claudius; Staffa, Anna; Uhl, Elke; Klawiter, Sebastian; Noller, Hanna; Grehl, Heide
    Wie wollen wir in Zukunft zusammenleben? Welche Räume und Mobilitätsformen braucht es dafür und wie können wir diese gestalten? Wie können wir Transformation aktiv voranbringen? Was bewirken Realexperimente und Provisorische Architekturen? Welche Chancen eröffnet Lehre außerhalb akademischer Räume? Welche Lehrformate brauchen wir in Zukunft? Wie kann die Stadtverwaltung diese Projekte unterstützen und von ihnen profitieren? Und welche Rolle spielen dabei Bürger*innen, Studierende, Wissenschaftler*innen, Politik und Wirtschaft? Diese und viele weitere Fragen begleiteten das Future City Lab_Universität Stuttgart - Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur über fünf Jahre lang. In den sechs vorliegenden Zines möchten wir ergänzend zur 2018 erschienenen Publikation "Stuttgart in Bewegung: Berichte von unterwegs" weitere Ideen und mögliche Lösungswege auf diese Fragen geben. Um das in der Anschlussförderung entstandene Wissen verfügbar zu machen, den Austausch sowie die Kommunikation zwischen Zivilgesellschaft, Forscher*innen, Interessierten und Stadtverwaltung zu stärken, bündelt das Reallabor das entstandene Wissen in eine Open-Source-Zines-Sammlung. Diese Zines genannten Hefte sind Low-Budget-Magazine, kostengünstig auf A3-Papier zu drucken und zu einfachen DIN-A4-Heften zu falten. Dadurch soll der Austausch, der Umgang und die Diskussion mit den erarbeiteten Thematiken vereinfacht und für alle Beteiligten schnell sowie kostenlos zugänglich werden. Ganz bewusst wurden die wichtigen Erkenntnisse der Projekte an den jeweiligen Anfang der Zines gestellt, um die vielfältigen Inhalte greifbar zu machen. Innerhalb der Zines wird mittels Fußnoten und farbigen Hervorhebungen auf weiterführende Literatur und verwandte Thematiken verwiesen. Um den übergeordneten Zusammenhang der einzelnen Hefte zu visualisieren, wurde in Zusammenarbeit mit dem Grafikbüro Studio Panorama eine Layoutvorlage entwickelt. Entstanden ist ein Hybrid aus wissenschaftlicher und beschreibender Aufarbeitung der zweiten Förderphase mit der Intention, Möglichkeiten zur Bearbeitung wichtiger Forschungsfragen aufzeigen und niederschwellig vermitteln zu können.
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    Vehicle scheduling for on-demand vehicle fleets in macroscopic travel demand models
    (2021) Hartleb, Johann; Friedrich, Markus; Richter, Emely
    The planning of on-demand services requires the formation of vehicle schedules consisting of service trips and empty trips. This paper presents an algorithm for building vehicle schedules that uses time-dependent demand matrices (= service trips) as input and determines time-dependent empty trip matrices and the number of required vehicles as a result. The presented approach is intended for long-term, strategic transport planning. For this purpose, it provides planners with an estimate of vehicle fleet size and distance travelled by on-demand services. The algorithm can be applied to integer and non-integer demand matrices and is therefore particularly suitable for macroscopic travel demand models. Two case studies illustrate potential applications of the algorithm and feature that on-demand services can be considered in macroscopic travel demand models.
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    Vision workshop: mobility and transport of the future
    (Stuttgart : Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Future City Lab, 2021) Friedrich, Markus; Migl, Alexander; Lindner, Doris; Alle, Katrin; Tarrant, Andy (Übersetzer); Grehl, Heide (Lektorin)
    The workshop format presented here is useful for grappling with politically and societally meaningful topics and for developing consistent visions of the future in a complex subject area. Carrying it out with homogeneous groups, takes several hours. The participants should have practical knowledge relating to the subject, and an affinity for the topic.
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    Visionsworkshop: Mobilität und Verkehr der Zukunft
    (Stuttgart : Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Future City Lab, 2020) Friedrich, Markus; Migl, Alexander; Lindner, Doris; Alle, Katrin; Klawiter, Sebastian; Noller, Hanna
    Das hier vorgestellte Workshopformat eignet sich zur Auseinandersetzung mit einem politisch und gesellschaftlich bedeutsamen Thema und der Entwicklung von konsistenten Zukunftsvorstellungen in einem komplexen Themenbereich. Die Durchführung mit möglichst homogen besetzten Kleingruppen dauert mehrere Stunden. Das Alltagswissen der Teilnehmer* innen ist erwünscht und eine Affinität zum Thema sollte vorliegen.
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