09 Philosophisch-historische Fakultät
Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/10
Browse
7 results
Search Results
Item Open Access A room of one's own : the author and the reader in the text(1986) Ziegler, HeideThe self-sufficiency to which postmodemist fictions aspire does not imply the denial of facts or a refusal to incorporate them within their borderlines. But it aims to subsume facts under the head of fictionality. And in order to ensure the special status necessary for fiction to justify this subsumption of facts, the fictional text can no longer rely on its immanent aesthetic value. In a world where texts tend to be commentaries on one another, the postmodemist novel attempts to regain an independent status by fictionalizing the authorreader relationship to the point where the factual relationship between author and reader becomes irrelevant. This fictionalization, as a permutation of the relationship from actual interdependence to a mode of self-sufficiency, is achieved by changing the temporal sequence of writing and reading into the spatial concept of an erotic relationship between author and reader. And this form of spatialization once more supplies the novel with the ideal necessary to overreach itself.Item Open Access Virginia Woolf - KünstlerIn?(1991) Ziegler, HeideWoolfs Androgynität kann nur als Verweis auf die ihrem Romanwerk zugrunde liegende Philosophie verstanden werden, welche mit der Betonung der Grenze zwischen Leben und Tod, Vergänglichkeit und Dauer, sich einer säkularen Mystik anzunähern scheint. Aber unabhängig davon, ob man sich als Woolf-Leser von einer solchen säkularen Mystik angezogen fühlt oder nicht - die künstlerische Bewältigung ihrer philosophisch nicht zu bewältigenden Lebensproblematik ist unbezweifelbar. Es ist also keineswegs abwegig, wenn das Interesse des Woolf-Lesers feministisch ist - aber festzuhalten bleibt, daß die Leistung von Virginia Woolf darin besteht, mittels ihrer Kunst ein solches Interesse neben anderen als annehmbar erscheinen zu lassen. Die im Titel dieses Vortrags gestellte Frage: "Virginia Woolf - Künstlerin?" muß also verneint werden, aber nur, weil im Falle Virginia Woolfs das kleine "i" das größere ist.Item Open Access Rereading Faulkner through parody(1993) Ziegler, HeideParody should therefore be seen in this context of innocence and memory, two modes of consciousness which William Faulkner, whom we shall consider as the bard, both thematized and - even more importantly - demanded of his reader. My thesis is that because of his concern for innocence and memory Faulkner's texts resist parody or, better, that he saves his parodist's fictions from becoming mere excrescences in the petrified City of the lmmortals as long as the parodist pays homage to this Faulknerian concern. I shall try to illustrate this thesis mainly by comparing Thomas Sutpen to Uncle Jake, the protagonist of John Hawkes' 1985 novel "Adventures in the Alaskan Skin Trade".Item Open Access Mythos im zeitgenössischen amerikanischen Roman(1988) Ziegler, HeideDie Projektion des American Dream in eine gleichermaßen romantisch überhöhte Vergangenheit und Zukunft drängte die amerikanische Literatur zum Mythos als dem paradoxen Ausdruck einer rational nicht mehr aufzulösenden Spannung. Das rituelle Moment im Mythischen spiegelt die zyklischen Abläufe in der Natur wider und verweist auf ihre Verbindlichkeit für den Menschen. Die Figur des mythischen Helden verkörpert daneben den Fortschrittsglauben.Item Open Access Love's labours won : the erotics of contemporary parody(1989) Ziegler, HeideIntertextuality denotes not a state of affairs between texts, but the result of semiotic and deconstructive approaches to texts. It is, therefore, a historically founded literary phenomenon which -like all new approaches to texts- nevertheless contends, at least implicitly, that past perspectives on the interrelationship among texts are wrong. It seems as though the question of parody that is necessarily raised when one surveys contemporary American fiction cannot be approached intertextually. This essay nevertheless seeks to show that, as contemporary American literature has definitely absorbed intertextual tendencies and strategies to the point where they redefine the aesthetic value of texts as such, the traditional concept of parody has had to give way to a broader concept whose distinguishing feature can be seen as the attempt to recast, in seemingly synchronic fashion, the diachronic tradition of parody.Item Open Access John Barth: ironischer Repräsentant der "Postmoderne"(1988) Ziegler, HeideJohn Barth ist einer der bedeutendsten Vertreter der literarischen "Postmoderne". Der Ausdruck "Postmoderne" hat sich nicht unwesentlich an seinem Werk entwickelt und diesem umgekehrt repräsentativen Charakter verliehen. Die Suche nach einer Konstante in Barths sich wandelnden intellektuellen Positionen und emotionalen Dispositionen zwischen 1955, dem Jahr als er seine ersten beiden Romane schrieb, und 1984, dem Jahr seiner bislang letzten Publikation, dürfte somit einer Suche nach dem potentiellen Kern dieses ambivalenten, sowohl experiment- als auch traditionsorientierten Zweigs der zeitgenössischen amerikanischen Literatur gleichkommen.Item Open Access The challenge to american literary history today(1993) Ziegler, HeideThis essay ought to be seen as part of an ongoing attempt to view America's recent and almost feverish struggle to redefine its literature in multicultural terms from a more distant European perspective. Implied in this attempt is the observation that American literary critics - quite in contrast to their European counterparts - are increasingly faced with the need to consider the growing impact of literature on the academic politics of their nation.