Repository logoOPUS - Online Publications of University Stuttgart
de / en
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Communities & Collections
All of DSpace
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kropp, Cordula"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Abschlussbericht: Expertendelphi zu Nachverdichtung und Bauen im Bestand
    (Stuttgart : Institut für Sozialwissenschaften, Abt. SOWI V Technik- und Umweltsoziologie, 2024) Bornschlegl, Sebastian; Braun, Kathrin; Kropp, Cordula
    Das Expertendelphi zu Nachverdichtung und Bauen im Bestand wurde vom Forschungsteam der Abteilung Technik- und Umweltsoziologie des Instituts für Sozialwissenschaften der Universität Stuttgart über mehrere Termine von Ende September bis Mitte Oktober 2023 durchgeführt. Methodisch orientierte sich das Forschungsdesign am Gruppendelphi. Der Kreis der insgesamt 15 Teilnehmenden umfasste Expert_innen aus Planung, Architektur, Wirtschaft, Zivilgesellschaft und Forschung. Grundlage des Verfahrens war eine asynchrone Befragung der Teilnehmenden, die in zwei Runden durchgeführt wurde. Thematisch wurden die folgenden Aspekte abgedeckt: Bauen im Bestand: Gesellschaftliche Anforderungen und Qualitätskriterien; Potentiale und Risiken der Nachverdichtung; Herausforderungen bei der Umsetzung von Nutzungsmischung; Erfahrungen mit der Baugebietskategorie MU (Urbane Gebiete); sozial-ökologische Kriterien zur Beurteilung von Bauprojekten. Jeweils nach Durchführung und Auswertung der Befragungen fanden gemeinsame Diskussionssitzungen per Videokonferenz statt. Dabei wurden die Teilnehmenden gebeten, ihre Argumente für abweichende Positionen bei der Beantwortung darzulegen. Die im Abschlussbericht zusammengefassten quantitativen und qualitativen Ergebnisse zeichnen ein widersprüchliches Bild der Nachverdichtung, wobei die Planung kontextspezifische Kompromisse zwischen konkurrierenden Zielvorstellungen und Interessen finden muss. Angesichts stark eingeschränkter Handlungsspielräume und konkreter Bestandssituationen gibt es keine universell anwendbaren Lösungsansätze.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Analysis of the microclimatic and biodiversity-enhancing functions of a living wall prototype for more-than-human conviviality in cities
    (2023) Bornschlegl, Sebastian; Krause, Pia; Kropp, Cordula; Leistner, Philip
    This study analyzes the growing trend of urban green infrastructures, particularly green façade systems, in terms of their infrastructural relationships between nature and culture and their potential to act as bioclimatic layers mediating between the needs of flora, fauna and human habitation. An interdisciplinary approach is taken by combining the perspectives of social and engineering sciences to discuss the contribution of green façade systems for more-than-human conviviality in cities. Green infrastructures can support this endeavor by enabling functions that help to integrate the heterogeneity typical for semi-natural structures into urban ones, especially regarding microclimatic and biodiversity-enhancing functions. The theoretical distinction between “gray”, “green”, and “revolutionary” infrastructure is used to differentiate between conventional and posthumanist conceptualizations of urban naturecultures. The performance of the UNA TERRA living wall prototype as a green and revolutionary infrastructure is evaluated. The results show that the living wall has beneficial microclimatic effects and adds a heterogeneous habitat structure that supports biodiversity in the urban context. By adhering to “egalitarian humility” in design, the uncertainty and openness of more-than-human conviviality are acknowledged. The study finds that green infrastructures such as green façade systems can fulfill the criteria of revolutionary infrastructure if the contribution to local biodiversity and structural complexity is prioritized and the heterogeneous interrelations between human and non-human actors are taken into account.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Constructing platform capitalism : inspecting the political techno-economy of Building Information Modelling
    (2022) Braun, Kathrin; Kropp, Cordula; Boeva, Yana
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Holistic quality model and assessment : supporting decision-making towards sustainable construction using the design and production of graded concrete components as an example
    (2022) Frost, Deniz; Gericke, Oliver; Di Bari, Roberta; Balangé, Laura; Zhang, Li; Blagojevic, Boris; Nigl, David; Haag, Phillip; Blandini, Lucio; Jünger, Hans Christian; Kropp, Cordula; Leistner, Philip; Sawodny, Oliver; Schwieger, Volker; Sobek, Werner
    This paper describes a holistic quality model (HQM) and assessment to support decision-making processes in construction. A graded concrete slab serves as an example to illustrate how to consider technical, environmental, and social quality criteria and their interrelations. The evaluation of the design and production process of the graded concrete component shows that it has advantages compared to a conventional solid slab, especially in terms of environmental performance. At the same time, the holistic quality model identifies potential improvements for the technology of graded concrete. It will be shown that the holistic quality model can be used to (a) consider the whole life cycle in decision-making in the early phases and, thus, make the complexity of construction processes manageable for quality and sustainability assessments and (b) make visible interdependencies between different quality and sustainability criteria, to help designers make better-informed decisions regarding the overall quality. The results show how different quality aspects can be assessed and trade-offs are also possible through the understanding of the relationships among characteristics. For this purpose, in addition to the quality assessment of graded concrete, an overview of the interrelations of different quality characteristics is provided. While this article demonstrates how a HQM can support decision-making in design, the validity of the presented evaluation is limited by the data availability and methodological challenges, specifically regarding the quantification of interrelations.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    The social quality of design-build : lessons learnt from higher education
    (2022) Schreiber, Franziska; Nöldeke, Johannes; Setzen, Špela; Kropp, Cordula; Ley, Astrid
    The need for a systemic transformation of the building sector is increasingly recognized, but much of the current discussion and actions focus on the creation of technical innovation, while the question of how to improve the social quality of buildings and building processes is largely ignored. Socially engaged architecture more broadly and design-build projects in particular represent an exception in this regard. Design-build studios have emerged as a new teaching method at numerous universities in North America, Europe and elsewhere to equip students with the skills needed to address pressing sustainability issues. Most design-build projects include an explicit claim to social relevance and change and opt for a co-productive process. However, the extent to which such practices have the potential to enhance the social (and, ultimately, the ecological) sustainability of buildings and construction processes has been insufficiently assessed. Based on a comparative analysis of five design-build projects carried out at the University of Stuttgart, this paper discusses critical factors that influence both the (social) quality of the design-build process as well as its (built) outcome and impact. The findings offer important insights for future design-build projects and their underlying need for revised training and teaching curricula to equip future architects and planners with the necessary knowledge and skills to act as process designers and facilitators and to shape a more people-centered built environment.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Wahrnehmung von Technik und Digitalisierung in Deutschland und Europa : Befunde aus dem TechnikRadar
    (2020) Störk-Biber, Constanze; Hampel, Jürgen; Kropp, Cordula; Zwick, Michael
    Der vorliegende Beitrag stellt die Wahrnehmung von Technik und Digitalisierung in Deutschland und im Vergleich mit dem europäischen Ausland dar. Er geht auf die Ergebnisse des TechnikRadar aus den Jahren 2018 und 2019 zurück. Das TechnikRadar von acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften und Körber-Stiftung beleuchtet jährlich mit verschiedenem Fokus, was die Deutschen über Technik denken. Erstellt und wissenschaftlich ausgewertet wird es von den AutorInnen des Beitrags. 2018 und 2019 standen die Wahrnehmung und Bewertung der Digitalisierung im Mittelpunkt, wobei 2018 die Ergebnisse der Repräsentativbefragung in Deutschland vorgestellt und 2019 diese Ergebnisse sowohl einer vertiefenden Analyse zu alters- und geschlechtsspezifischen Unterschieden unterzogen als auch mit Befunden aus anderen internationalen Studien verglichen wurden. Anhand von Anwendungsfeldern wie dem autonomen Fahren, Pflegerobotik, Smart Home und der Digitalisierung von Infrastrukturen wird herausgestellt, wie Technik in den jeweiligen Kontexten wahrgenommen und welche Chancen und Risiken gesehen werden. Dabei zeigt sich, dass die eigene Kompetenzwahrnehmung in Bezug auf den Umgang mit digitalen Technologien und Diensten sowie das Vertrauen der Menschen in die Akteure der Digitalisierung wesentlich für eine grundlegende gesellschaftliche Akzeptanz von Digitalisierungsprozessen ist.
OPUS
  • About OPUS
  • Publish with OPUS
  • Legal information
DSpace
  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • Send Feedback
University Stuttgart
  • University Stuttgart
  • University Library Stuttgart