11 Interfakultäre Einrichtungen
Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/12
Browse
3 results
Search Results
Item Open Access Socio-technical energy scenarios : state-of-the-art and CIB-based approaches(2020) Weimer-Jehle, Wolfgang; Vögele, Stefan; Hauser, Wolfgang; Kosow, Hannah; Poganietz, Witold-Roger; Prehofer, SigridEnergy conversion is a major source of greenhouse gas (GHG) emissions, and energy transition scenarios are a key tool for gaining a greater understanding of the possible pathways toward climate protection. There is consensus in energy research that political and societal framework conditions will play a pivotal role in shaping energy transitions. In energy scenario construction, this perspective is increasingly acknowledged through the approach of informing model-based energy analysis with storylines about societal futures, an exercise we call “socio-technical energy scenario construction” in this article. However, there is a dispute about how to construct the storylines in a traceable, consistent, comprehensive, and reproducible way. This study aims to support energy researchers considering the use of the concept of socio-technical scenarios in two ways: first, we provide a state-of-the-art analysis of socio-technical energy scenario construction by comparing 16 studies with respect to five categories. Second, we address the dispute regarding storyline construction in energy research and examine 13 reports using the Cross-Impact Balances method. We collated researcher statements on the strengths and challenges of this method and identified seven categories of promises and challenges each.Item Open Access Leitfaden für Konzeption, Aufbau und Betrieb von Schulungs- und Pilotanlagen zur Aufbereitung von Trinkwasser und Reinigung von Abwasser aus einer sozio-technischen Perspektive(2021) Minn, Fabienne; Hügler, Michael; Kosow, Hannah; Kramer, Hanna; Krauß, Manuel; León, Christian D.; Stauder, Stefan; Wasielewski, StephanDieser Leitfaden soll Hilfestellung bei der Konzeption, dem Aufbau und dem Betrieb von Schulungs- und Pilotanlagen geben, die im öffentlichen Raum implementiert werden. Solche Pilotanlagen erfordern von Beginn an eine soziale Einbettung und sollten daher in einem partizipativen Prozess in enger Kooperation mit den lokalen Akteuren entwickelt und umgesetzt werden. Der Leitfaden folgt den Phasen des Anlagenbaus, wobei Info-Boxen die Inhalte an einem Fallbeispiel aus der Praxis illustrieren. Dabei gibt der Leitfaden praktische Hinweise und Tipps für die partizipative Umsetzung von Pilotanlagen sowie für die Durchführung begleitender Aktivitäten zur Bewusstseinsbildung und dem Aufbau von Kompetenzen. Der vorliegende Leitfaden ist ein Ergebnis des Forschungsprojektes TRUST, das von 2017 bis 2021 vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) finanziert wurde. In Zusammenarbeit zwischen dem Zentrum für Interdisziplinäre Risiko- und Innovationsforschung der Universität Stuttgart (ZIRIUS), dem Institut für Siedlungswasserbau, Wassergüte- und Abfallwirtschaft der Universität Stuttgart (ISWA), dem DVGW-Technologiezentrum Wasser (TZW) sowie den peruanischen Nichtregierungsorganisationen Servicios Educativos Rurales (SER) und Horizontes en Medio Ambiente y Salud (HOMAS) wurde in den Jahren 2020/2021 in einem partizipativen Prozess eine Pilotanlage für die Abwasserreinigung in der Gemeinde San Andrés de Tupicocha im Hochland des Einzugsgebiets des Río Lurín, Peru, installiert.Item Open Access Integrated water management solutions in the Lurín Catchment, Lima, Peru : supporting United Nations' Sustainable Development Goal 6 : final report of the joint project TRUST(2021) Bondy, Jan; Brauer, Friederike; Cardona, Jaime; Chamorro, Johannes; Fischer, Thilo; Hahne, Lucia; Hinz, Stefan; Hügler, Michael; León, Christian D.; Keller, Sina; Kosow, Hannah; Kramer, Hanna; Krauss, Manuel; Minke, Ralf; Minn, Fabienne; Riese, Felix; Schroers, Samuel; Stauder, Stefan; Sturm, Sebastian; Wasielewski, Stephan; Wienhöfer, Jan; Zahumensky, Yvonne; León, Christian D.; Brauer, Friedrike; Hügler, Michael; Keller, Sina; Kosow, Hannah; Krauss, Manuel; Wasielewski, Stephan; Wienhöfer, JanWith the 2030 Agenda for Sustainable Development, the United Nations have established a catalog of 17 Sustainable Development Goals (SDGs) to achieve a better and more sustainable future for all by 2030. One important aspect, formulated as Goal 6, is ensuring the availability and sustainable management of water and sanitation for all. Achieving SDG6 represents a challenge for planning, governance, and water management, especially in prosperous water-scarce regions, where water demand rises steadily and outgrows sustainable supply. Using the example of the catchment area of the Río Lurín in Lima, Peru, the TRUST project demonstrated how interdisciplinary and transdisciplinary approaches could contribute to meeting the water management challenges that are related to achieving SDG 6 in prosperous regions facing water scarcity. The approaches cover the closely interlinked domains water resources, water use, and water management. For each domain, we set up a comprehensive data base, conducted local analyses, and developed integrated concepts taking the river basin perspective into account. The concepts covered drinking water supply, safe wastewater treatment and disposal, and water reuse. They were developed in close cooperation with local actors and national authorities. The methods and tools can be transferred to other regions of the world with similar challenges. This TRUST Report is intended as a manual to help decision-makers and water management professionals to develop and implement locally adapted solutions for sustainable water management.