02 Fakultät Bau- und Umweltingenieurwissenschaften

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    Die Zukunft des Verkehrs
    (2000) Heimerl, Gerhard
    Wenn Menschen einander näherkommen wollen, dann ist dazu ein intaktes Verkehrssystem erforderlich. Gleiches gilt analog für die Versorgung der Menschen, also für den Gütertransport, für Handel, Gewerbe und Produktion. Diese Grundbedürfnisse bestehen seit Beginn der Menschheitsgeschichte. Die Reichweite der menschlichen Beziehungen hängt von den verfügbaren Transportmöglichkeiten ab – vom Zu-Fuß-Gehen über den Einsatz von Reit- und Lasttieren bis zum ersten Fahrzeug, das mit der Erfindung des Rades durch die Sumerer möglich wurde. Bis zum 19. Jahrhundert hat sich über viertausend Jahre keine revolutionäre Veränderung ergeben. Erst mit der Dampfmaschine und der Eisenbahn, sodann dem Verbrennungsmotor und dem Automobil und schließlich mit dem Luftverkehr haben wir innerhalb von 150 Jahren Verkehrsmöglichkeiten geschaffen, die zu einer enormen Ausweitung der Verkehrsnachfrage im Personen- und Güterverkehr, im Nah- und Fernverkehr geführt haben. Zwischen Nachfrage und Angebot besteht bekanntlich ein sehr enger interdependenter Zusammenhang; gleiches gilt auch im Verkehrswesen.
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    Probabilistic analysis of crack growth in railway axles using a Gaussian process
    (2020) He, Jiajie; Cui, Yong; Liu, Yusun; Wang, Hui
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    PULSim: user-based adaptable simulation tool for railway planning and operations
    (2018) Cui, Yong; Martin, Ullrich; Liang, Jiajian
    Simulation methods are widely used in the field of railway planning and operations. Currently, several commercial software tools are available that not only provide functionality for railway simulation but also enable further evaluation and optimisation of thenetwork for scheduling, dispatching, and capacity research. However, the various tools are all lacking with respect to the standards they utilise as well as their published interfaces. For an end-user, the basic mechanism and the assumptions built into a simulation tool are unknown, which means that the true potential of these software tools is limited. One of the most critical issues is the lack of the ability of users to define a sophisticated workflow, integrated in several rounds of simulation with adjustable parameters and settings. This paper develops and describes a user-based, customisable platform. As the preconditions of the platform, the design aspects for modelling the components of a railway system and building the workflow of railway simulation are elaborated in detail. Based on the model and the workflow, an integrated simulation platform with open interfaces is developed. Users and researchers gain the ability to rapidly develop their own algorithms, supported by the tailored simulation process in a flexible manner. The productivity of using simulation tools for further evaluation and optimisation will be significantly improved through the useradaptable open interfaces.