07 Fakultät Konstruktions-, Produktions- und Fahrzeugtechnik
Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/8
Browse
7 results
Search Results
Item Open Access Lernen und üben wir das Richtige? : Kritische Erfolgsfaktoren der Bewältigung des Massenanfalls von Verletzten : Ergebnisse einer FMEA und einer Analyse von MANV-bezogenen Curricula(2021) Drews, Patrick; Berger, Maximilian; Sautter, Johannes; Rohde, AnnikaDer Massenanfall von Verletzten (MANV) ist eine Ausnahmesituation für Rettungsdienst und andere Einsatzkräfte. Trotz niedriger Inzidenz müssen sich die Einsatzkräfte sowohl auf ärztlicher als auch auf nichtärztlicher Seite auf diesen Einsatzfall vorbereiten. In der vorliegenden Pilotstudie wurden anhand einer Fehlermöglichkeits- und -einflussanalyse (FMEA) die kritischen Einsatzfaktoren im MANV ermittelt und mit den Ausbildungscurricula verglichen. Die herangezogenen Curricula waren Notfallsanitäter:in, organisatorische:r Leiter:in, Konzept zur katastrophenmedizinischen Ausbildung im studentischen Unterricht an deutschen Hochschulen, Nationaler Kompetenz-basierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM), Zusatz-Weiterbildung Notfallmedizin und Fortbildung zum:zur leitenden Notarzt:ärztin. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass in der praktischen Ausbildung der MANV eine eher untergeordnete Rolle spielt. Weitere empirische Untersuchungen sind aus Sicht der Autoren notwendig.Item Open Access A generative design of collaborative innovation space(2023) Klooker, Marie; Hölzle, KatharinaA workplace for collaboration can be a powerful tool for fostering collaborative innovation in an organization. However, many organizations have failed in realizing the benefits of collaborative innovation workplaces. Applying a sociomaterial lens to an empirical investigation of the creation and genesis of workplaces for collaborative innovation in six organizations, we expand the focus beyond identifying workplace's material and social elements to the emergence of a collaborative innovation space as an effective workplace for collaboration. We develop a dynamic generative design model for collaborative innovation spaces. This model draws the attention to practices involved in the creation of such space instead of spatial characteristics only. It presents three dimensions for creating collaborative innovation spaces: the collaborative workplace consisting of collaborative spatial layout, work practices, and organizational structures. All are created and manifested by means of a collaborative–participatory design approach and the practice of generative reflection instead of conventional evaluation measures. Ultimately, a mindset shift is set in motion, generating a sustainable emergence of a collaborative innovation space. We conclude that a collaborative innovation space as an in‐between space cannot be deliberately designed but rather evolves over time. Using our generative design model, organizations and stakeholder can actively become part of this emergence process.Item Open Access Development of sustainable test sites for mineral exploration and knowledge spillover for industry(2020) Kesselring, Michaela; Wagner, Frank; Kirsch, Moritz; Ajjabou, Leila; Gloaguen, RichardItem Open Access Managerial framing in light of discontinuous change : revolutionists, evolutionists, and mediators(2024) Fox, Daniel‐Leonhard; Kullik, Oliver; Hölzle, KatharinaThis study examines the critical role of middle and frontline managers in an incumbent organization navigating discontinuous change, emphasizing the balance between exploring new opportunities and exploiting existing ones. While top managers set the strategic ambidextrous direction, the on‐the‐ground manifestation and tension management fall predominantly to the middle and frontline managers. We introduce a novel typology, classifying these managers as Evolutionists, Revolutionists, or Mediators, each with distinct cognitive framings. Our findings underscore the importance of understanding and moderating these cognitive framings to facilitate successful ambidextrous implementation. Key managerial implications include the need for heightened awareness of tension points, strategic resource allocation, mitigation of extreme cognitive framings, and the significant value of Mediator managers in steering ambidextrous strategies. This research paves the way for a deeper understanding of individual‐level ambidexterity and provides crucial insights for organizations to innovate in times of discontinuous change.Item Open Access Mapping varieties of farmers’ experience in the digital transformation : a new perspective on transformative dynamics(2024) Knitsch, Valentin; Daniel, Lea; Welz, JulianeThe COVID-19 pandemic has highlighted the vulnerabilities of the global food system, underscoring the need for a sustainable transformation of the food system. With the advent of new digital technologies emerging as critical tools for achieving the agricultural shift, it is important to understand farmers’ adoption decisions better. This study aims to systematically uncover and delineate the varied forms of experiences farmers have with new digital technologies and investigate how these experiences impact the organizational adoption decisions on the farm. In this study, twenty interviews with apple growers, wine makers, and intermediaries from a German region encompassing Saxony, Thuringia, and Saxony-Anhalt were conducted and analyzed. Through the lens of the modified adaptive capacity wheel and alongside the interview data, five relevant types of experiences were identified. These types of experiences are closely related to farmers’ adaptation motivation (AM) and adaptation belief (AB), potentially influencing their future decisions about the adoption of digital technologies. This study highlights the importance of creating meaningful experiences with technologies to strengthen farmers’ AM and AB.Item Open Access Künstliche Intelligenz in betrieblichen Prozessen : Ein Vorgehensmodell zur partizipativen Gestaltung von KI-Anwendungen(2024) Ruess, Patrick; Staffa, Anna; Kreutz, Anna; Busch, Christine; Saba Gayoso, Christian Oswaldo; Pollmann, KathrinSchon heute gilt Künstliche Intelligenz (KI) als betrieblicher Wertschöpfungsfaktor, von dem sich Unternehmen neue Impulse für bestehende Prozesse und Geschäftsmodelle versprechen. Während der derzeitige Diskurs vor allem technische Möglichkeiten und Anwendungsfälle in den Blick nimmt, umfasst die erfolgreiche betriebliche Integration allerdings auch wesentliche soziale und organisatorische Aspekte. Im vorliegenden Artikel werden daher inner- und überbetriebliche Anforderungen identifiziert, die eine Mitarbeiter\*innen-gerechte und partizipative Gestaltung von KI-Anwendungen im betrieblichen Umfeld ermöglichen. Die empirische Grundlage hierfür bildet eine Interviewstudie, in der der KI-Einsatz in unterschiedlichen Branchen und Unternehmensbereichen untersucht wurde. Darauf aufbauend wird ein Vorgehensmodell eingeführt, dass gemäß den identifizierten Kriterien eine partizipative Teilhabe bei der Gestaltung von betrieblichen KI-Anwendungen erlaubt. Das Modell bezieht sich auf die Qualifizierung und Akzeptanzbildung in der Belegschaft, aber auch auf die organisatorische Umsetzung und Verstetigung. Die Herangehensweise verknüpft infrastrukturelle, interaktive als auch konzeptionelle Bausteine miteinander und zielt darauf ab, die Beteiligung der Mitarbeiter*innen in allen Phasen der KI-Entwicklung zu fördern und in der betrieblichen Umsetzung zu berücksichtigen. Die Ergebnisse dieser Forschung bieten praktische Anknüpfungspunkte für Unternehmen, die sich mit Fragen der KI-Implementierung befassen. Gleichzeitig ergänzen sie den aktuellen wissenschaftlichen Diskurs um die Perspektive, die eine konsequente betriebliche Gestaltung und Teilhabe vorsieht. Die zu diesem Zweck identifizierten Anforderungen komplementieren die empirische Grundlage in der Forschung.Item Open Access Medienbrüche auflösen und Prozesse in gewachsenen Systemen durch die Nutzung von Schnittstellen harmonisieren(2024) Dukino, Claudia; Pawlowicz, Daniel; Flex, Michael; Oberdörfer, Peter