07 Fakultät Konstruktions-, Produktions- und Fahrzeugtechnik

Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Fehlertolerante Sicherheitssteuerung aus der Cloud : Softwarebasierte Sicherheitssteuerungen
    (2023) Fischer, Marc; Walker, Moritz; Lechler, Armin; Riedel, Oliver; Verl, Alexander
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Architektur für einen Verzeichnisdienst in der serviceorientierten Produktionstechnik
    (Stuttgart : Fraunhofer Verlag, 2022) Kretschmer, Felix; Verl, Alexander (Prof. Dr.-Ing. Dr. h. c.)
    In dieser Arbeit wird eine Architektur entworfen, welche den Bedürfnissen einer serviceorientierten Produktionstechnik gerecht wird und einen Verzeichnisdienst bereitstellt, der unter Adaption serviceorientierter Architekturen den Schulterschluss von IT und OT ermöglicht. Hierfür werden zunächst verfügbare Technologien und Lösungen verglichen. Durch die weite Verbreitung von Verzeichnisdiensten in der IT existieren bereits zahlreiche Lösungen, welche sich mit sehr unterschiedlichem Erfolg durchgesetzt haben. In der OT hingegen existieren bisher keine vergleichbaren Lösungen, dennoch stehen standardisierte Technologien zur Verfügung, welche die Funktionalität eines Verzeichnisdienstes erfüllen können. Auf Basis von OPC UA wird ein Verzeichnisdienst entworfen, welcher Fähigkeiten und Schnittstellen von cyber-physischen Systemen im Produktionsumfeld bereitstellt. Dies erfolgt über die Abbildung der Daten in Informationsmodellen, welche auf LDAP-Verzeichnisse in der Office-IT synchronisiert werden können.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Online-Bahnplanung für mehrere Flugroboter in veränderlicher Umgebung mithilfe der Kurvenflussmethode
    (Stuttgart : Fraunhofer Verlag, 2022) Huptych, Marcel; Verl, Alexander (Prof. Dr.-Ing. Dr. h. c. mult.)
    Um für zukünftige Produktionslinien eine möglichst hohe Flexibilität zu ermöglichen, wird für den Kleinteiletransport aktuell der Einsatz unbemannter Flugfahrzeuge (UAVs, engl. unmanned aerial vehicles) untersucht. Gegenüber boden- und liniengebundenen und häufig starren Materialflusseinrichtungen bieten UAVs die Möglichkeit den meist ungenutzten Luftraum innerhalb der Produktionsstätten auszunutzen. Um dem hohen Kollisionspotenzial, welches dabei durch parallele und unabhängige Flugbewegungen entsteht, zu begegnen, wird im Rahmen dieser Arbeit mit der Kurvenflussmethode (KFM) eine neue Bahnplanungsmethode entworfen. Auf Basis eines in Echtzeit aktualisierten Umgebungsmodells werden die Flugbahnen durch Aufprägung virtueller Kräfte zur Laufzeit derart an den aktuellen Umgebungszustand angepasst, dass sie stets um statische (z.B. Gebäudeelemente, Versorgungsleitungen) sowie dynamische (z.B. weitere UAVs) Hindernisse herumführen. Obgleich die in der mobilen Robotik eingesetzte Elastic-Bands-Methode (EBM) ein der KFM ähnelndes Funktionsprinzip besitzt, konnten in einer Voruntersuchung einige Schwächen der EBM identifiziert werden. Diese betreffen vorwiegend die begrenzte numerische Stabilität sowie die abstrakte Parametrierung der EBM und werden durch die KFM behoben. Dazu wird die KFM zunächst als verallgemeinerte Bahnplanungsmethode theoretisch hergeleitet. Eine systemtheoretische Analyse des Bahnverhaltens ermöglicht die Herleitung der Kenngrößen für die Parametrierung der KFM anhand physikalischer Größen. Ein abschließender Vergleich zeigt folgende signifikante Vorteile der KFM gegenüber der EBM: Numerisch stabile Lösbarkeit, analytische Parametrierbarkeit, Skalierungsunabhängigkeit sowie eine etwas höhere Recheneffizienz. Losgelöst von der EBM werden anschließend weitere Steuerungsfunktionen, welche für die Anwendung der KFM auf die Problemstellung (parallele Bewegungsführung mehrerer UAVs) benötigt werden, erläutert. Dazu zählen z.B. Hindernis- und Arbeitsraummodellierung, Initialisierung, Bahninterpolation sowie Start- und Landemanöver. Abschließend werden mehrere parallel ausgeführte Instanzen der KFM auf jeweils eigenen Industriesteuerungen, welche über eine lokale Cloud vernetzt sind, in Betrieb genommen. Die KFM wird dabei als eigene (kollisionsfreie) Punkt-zu-Punkt-Interpolationsart implementiert, sodass mithilfe von Ablaufprogrammen nacheinander verschiedene Punkte angeflogen werden können, ohne das Kollisionspotenzial bei der Programmierung explizit berücksichtigen zu müssen. Verschiedene Validierungsszenarien werden zunächst in Form einer Hardware-in-the Loop-Simulation mit Dynamikmodellen der UAVs und schließlich mit realen UAVs durchgeführt.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Multimodal object perception for robotics
    (2015) Browatzki, Björn; Verl, Alexander (Prof. Dr.-Ing. Dr. h.c. mult.)
    The ability to recognize and manipulate unknown objects is crucial for any robot to successfully work in natural environments. Object recognition and categorization is a very challenging problem, as three-dimensional objects often give rise to ambiguous, two-dimensional views. This dissertation investigates how multisensory integration methods can be employed to tackle this issue in robotic applications. First, the presented approaches are motivated by discussing aspects of biological and computational object perception. To increase the understanding of the technical context, concepts regarding software development on modern robotic systems will be outlined. The document is separated into two parts, representing two strategies for multimodal object recognition utilizing state-of-the-art robotic hardware. One part focuses on the benefits of employing range sensing technology for the categorization of everyday objects. We present a novel object dataset that served as a testbed to study classification performance combining 2D and 3D cues. The second part incorporates object manipulation into the recognition process. A perception-driven object exploration method, implemented on the humanoid robot iCub, will be presented. In this setup, the robot turns and moves an object in its hand in order to seek out informative views, thereby optimizing the exploration sequence. It will also be shown that, instead of relying on purely visual information, taking motor actions that link object views into account allows the robot to resolve a significant amount of ambiguity.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Energy efficiency in ROS communication : a comparison across programming languages and workloads
    (2025) Albonico, Michel; Cannizza, Manuela Bechara; Wortmann, Andreas
    Introduction: The Robot Operating System (ROS) is a widely used framework for robotic software development, providing robust client libraries for both C++ and Python. These languages, with their differing levels of abstraction, exhibit distinct resource usage patterns, including power and energy consumption–an increasingly critical quality metric in robotics.
    Methods: In this study, we evaluate the energy efficiency of ROS two nodes implemented in C++ and Python, focusing on the primary ROS communication paradigms: topics, services, and actions. Through a series of empirical experiments, with programming language, message interval, and number of clients as independent variables, we analyze the impact on energy efficiency across implementations of the three paradigms.
    Results: Our data analysis demonstrates that Python consistently demands more computational resources, leading to higher power consumption compared to C++. Furthermore, we find that message frequency is a highly influential factor, while the number of clients has a more variable and less significant effect on resource usage, despite revealing unexpected architectural behaviors of underlying programming and communication layers.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Process-integrated computerized numerical control : an analysis on process-machine coupling and feed scheduling
    (2024) Elser, Anja; Lechler, Armin; Verl, Alexander
    Computerized numerical controls (CNCs) have been invented for the automation of industrial processes. They are used, when the process to be automated is required to be exact and fast with repeatable quality. Originally, the use of CNCs was primarily focused on milling and drilling processes. Today, CNCs are utilized in a wide range of industrial processes due to the growing importance of automation. However, the integration of process information or adaptation to the needs of these processes to achieve advanced manufacturing with CNCs is difficult: Industrial CNCs are rather closed real-time machining systems. Today, process integration is possible, when the interaction between the process and the machine is decoupled in view of the bandwidth of machine dynamics and process dynamics. There are interfaces that allow for process-motivated control loops that are realized on top of the machine control loop (e.g. chatter control). Then, machine-integrated real-time control is not the focus. Besides, it is often possible to change desired values inside the control loop (position, velocity, acceleration) on an axes basis. In this case, adaptation to the process can be realized in each computation cycle. However, process dynamics and machine axes dynamics are generally treated separately. The same holds for extra actuators (e.g., in the spindle) for position control. This paper has two goals. First, it wants to create an understanding for different levels of process-machine coupling. Second, the problem of direct coupling of process dynamics and machine dynamics is focused. Machining systems design propositions as well as some examples for the coupling of process and machine dynamics in the CNC are given.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access