Universität Stuttgart

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    Miniaturisiertes Schaltventil mit Medientrennung : Abschlussbericht ; FV-Nr.: 341 ZN
    (2012) Fritz, Karl-Peter; Eiber, Albrecht; Fischer, Christian; Steffens, Tobias; Bülau, André
    Im IGF-Vorhaben 341 ZN "Miniaturisiertes Schaltventil mit Medientrennung" wurde von HSG-IMAT und dem ITM der Universität Stuttgart ein neuartiges Konzept für ein Schaltventil eingehend untersucht, bei dem die zum Umschalten der Ventilkugel benötigte Energie mit einem Stoßantrieb aufgebracht wird. Durch die Abbildung des Stoßantriebs des Ventils mittels Simulation einerseits und durch die Durchführung zahlreicher Experimente an Testaufbauten und Demonstratoren andererseits wurde ein sehr gutes Verständnis für den Ventilaufbau und die Einflussgrößen auf das Schaltverhalten des Ventils gewonnen.
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    Investigation and design of an impact actuated micro shift valve
    (2013) Fischer, Christian; Fritz, Karl-Peter; Eberhard, Peter; Kück, Heinz
    New concepts for an impact actuated micro shift valve are presented which are useful e.g. as im plant for the hydrocephalus disease. Such an implant must fulfil requirements, such as using biocompatible materials, a separation of the actuator from the fluid, MRT safety and low energy consumption in order to allow a battery powered system. The concepts are based on impacts that transmit an impulse into the interior of the valve through the casing, switching the valve. In order to predict the energy transmitted into the valve, an elastic multibody model is created, verified with full finite element simulations and experiments on scaled-up models. Using this model, the most important effects and parameters are discussed. Also, fluid effects are included into the elastic multibody model for a qualitative assessment of its influence on the efficiency. The simulations are compared to experiments performed with a scaled model for two different cases. Two designs of a shift valve based on impact actuation are built as prototypes and tested.