Universität Stuttgart

Permanent URI for this communityhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Intro
    (Stuttgart : Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur - Future City Lab, 2020) Alle, Katrin; Baum, Martina; Friedrich, Markus; Klawiter, Sebastian; Lindner, Doris; Migl, Alexander; Noller, Hanna; Pfau, Natalia; Schaufler, Claudius; Staffa, Anna; Uhl, Elke; Klawiter, Sebastian; Noller, Hanna; Grehl, Heide
    Wie wollen wir in Zukunft zusammenleben? Welche Räume und Mobilitätsformen braucht es dafür und wie können wir diese gestalten? Wie können wir Transformation aktiv voranbringen? Was bewirken Realexperimente und Provisorische Architekturen? Welche Chancen eröffnet Lehre außerhalb akademischer Räume? Welche Lehrformate brauchen wir in Zukunft? Wie kann die Stadtverwaltung diese Projekte unterstützen und von ihnen profitieren? Und welche Rolle spielen dabei Bürger*innen, Studierende, Wissenschaftler*innen, Politik und Wirtschaft? Diese und viele weitere Fragen begleiteten das Future City Lab_Universität Stuttgart - Reallabor für nachhaltige Mobilitätskultur über fünf Jahre lang. In den sechs vorliegenden Zines möchten wir ergänzend zur 2018 erschienenen Publikation "Stuttgart in Bewegung: Berichte von unterwegs" weitere Ideen und mögliche Lösungswege auf diese Fragen geben. Um das in der Anschlussförderung entstandene Wissen verfügbar zu machen, den Austausch sowie die Kommunikation zwischen Zivilgesellschaft, Forscher*innen, Interessierten und Stadtverwaltung zu stärken, bündelt das Reallabor das entstandene Wissen in eine Open-Source-Zines-Sammlung. Diese Zines genannten Hefte sind Low-Budget-Magazine, kostengünstig auf A3-Papier zu drucken und zu einfachen DIN-A4-Heften zu falten. Dadurch soll der Austausch, der Umgang und die Diskussion mit den erarbeiteten Thematiken vereinfacht und für alle Beteiligten schnell sowie kostenlos zugänglich werden. Ganz bewusst wurden die wichtigen Erkenntnisse der Projekte an den jeweiligen Anfang der Zines gestellt, um die vielfältigen Inhalte greifbar zu machen. Innerhalb der Zines wird mittels Fußnoten und farbigen Hervorhebungen auf weiterführende Literatur und verwandte Thematiken verwiesen. Um den übergeordneten Zusammenhang der einzelnen Hefte zu visualisieren, wurde in Zusammenarbeit mit dem Grafikbüro Studio Panorama eine Layoutvorlage entwickelt. Entstanden ist ein Hybrid aus wissenschaftlicher und beschreibender Aufarbeitung der zweiten Förderphase mit der Intention, Möglichkeiten zur Bearbeitung wichtiger Forschungsfragen aufzeigen und niederschwellig vermitteln zu können.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Analysis of the microclimatic and biodiversity-enhancing functions of a living wall prototype for more-than-human conviviality in cities
    (2023) Bornschlegl, Sebastian; Krause, Pia; Kropp, Cordula; Leistner, Philip
    This study analyzes the growing trend of urban green infrastructures, particularly green façade systems, in terms of their infrastructural relationships between nature and culture and their potential to act as bioclimatic layers mediating between the needs of flora, fauna and human habitation. An interdisciplinary approach is taken by combining the perspectives of social and engineering sciences to discuss the contribution of green façade systems for more-than-human conviviality in cities. Green infrastructures can support this endeavor by enabling functions that help to integrate the heterogeneity typical for semi-natural structures into urban ones, especially regarding microclimatic and biodiversity-enhancing functions. The theoretical distinction between “gray”, “green”, and “revolutionary” infrastructure is used to differentiate between conventional and posthumanist conceptualizations of urban naturecultures. The performance of the UNA TERRA living wall prototype as a green and revolutionary infrastructure is evaluated. The results show that the living wall has beneficial microclimatic effects and adds a heterogeneous habitat structure that supports biodiversity in the urban context. By adhering to “egalitarian humility” in design, the uncertainty and openness of more-than-human conviviality are acknowledged. The study finds that green infrastructures such as green façade systems can fulfill the criteria of revolutionary infrastructure if the contribution to local biodiversity and structural complexity is prioritized and the heterogeneous interrelations between human and non-human actors are taken into account.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    The social quality of design-build : lessons learnt from higher education
    (2022) Schreiber, Franziska; Nöldeke, Johannes; Setzen, Špela; Kropp, Cordula; Ley, Astrid
    The need for a systemic transformation of the building sector is increasingly recognized, but much of the current discussion and actions focus on the creation of technical innovation, while the question of how to improve the social quality of buildings and building processes is largely ignored. Socially engaged architecture more broadly and design-build projects in particular represent an exception in this regard. Design-build studios have emerged as a new teaching method at numerous universities in North America, Europe and elsewhere to equip students with the skills needed to address pressing sustainability issues. Most design-build projects include an explicit claim to social relevance and change and opt for a co-productive process. However, the extent to which such practices have the potential to enhance the social (and, ultimately, the ecological) sustainability of buildings and construction processes has been insufficiently assessed. Based on a comparative analysis of five design-build projects carried out at the University of Stuttgart, this paper discusses critical factors that influence both the (social) quality of the design-build process as well as its (built) outcome and impact. The findings offer important insights for future design-build projects and their underlying need for revised training and teaching curricula to equip future architects and planners with the necessary knowledge and skills to act as process designers and facilitators and to shape a more people-centered built environment.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access