Universität Stuttgart

Permanent URI for this communityhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 55
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Strukturierte Modellierung von Affekt in Text
    (2020) Klinger, Roman; Padó, Sebastian (Prof. Dr.)
    Emotionen, Stimmungen und Meinungen sind Affektzustände, welche nicht direkt von einer Person bei anderen Personen beobachtet werden können und somit als „privat“ angesehen werden können. Um diese individuellen Gefühlsregungen und Ansichten dennoch zu erraten, sind wir in der alltäglichen Kommunikation gewohnt, Gesichtsausdrücke, Körperposen, Prosodie, und Redeinhalte zu interpretieren. Das Forschungsgebiet Affective Computing und die spezielleren Felder Emotionsanalyse und Sentimentanalyse entwickeln komputationelle Modelle, mit denen solche Abschätzungen automatisch möglich werden. Diese Habilitationsschrift fällt in den Bereich des Affective Computings und liefert in diesem Feld Beiträge zur Betrachtung und Modellierung von Sentiment und Emotion in textuellen Beschreibungen. Wir behandeln hier unter anderem Literatur, soziale Medien und Produktbeurteilungen. Um angemessene Modelle für die jeweiligen Phänomene zu finden, gehen wir jeweils so vor, dass wir ein Korpus als Basis nutzen oder erstellen und damit bereits Hypothesen über die Formulierung des Modells treffen. Diese Hypothesen können dann auf verschiedenen Wegen untersucht werden, erstens, durch eine Analyse der Übereinstimmung der Annotatorinnen, zweitens, durch eine Adjudikation der Annotatorinnen gefolgt von einer komputationellen Modellierung, und drittens, durch eine qualitative Analyse der problematischen Fälle. Wir diskutieren hier Sentiment und Emotion zunächst als Klassifikationsproblem. Für einige Fragestellungen ist dies allerdings nicht ausreichend, so dass wir strukturierte Modelle vorschlagen, welche auch Aspekte und Ursachen des jeweiligen Gefühls beziehungsweise der Meinung extrahieren. In Fällen der Emotion extrahieren wir zusätzlich Nennungen des Fühlenden. In einem weiteren Schritt werden die Verfahren so erweitert, dass sie auch auf Sprachen angewendet werden können, welche nicht über ausreichende annotierte Ressourcen verfügen. Die Beiträge der Habilitationsarbeit sind also verschiedene Ressourcen, für deren Erstellung auch zugrundeliegende Konzeptionsarbeit notwendig war. Wir tragen deutsche und englische Korpora für aspektbasierte Sentimentanalyse, Emotionsklassifikation und strukturierte Emotionsanalyse bei. Des Weiteren schlagen wir Modelle für die automatische Erkennung und Repräsentation von Sentiment, Emotion und verwandten Konzepten vor. Diese zeigen entweder bessere Ergebnisse, als bisherige Verfahren oder modellieren Phänomene erstmalig. Letzteres gilt insbesondere bei solchen Methoden, welche auf durch uns erstellte Korpora ermöglicht wurden. In den verschiedenen Ansätzen werden wiederkehrend Konzepte gemeinsam modelliert, sei es auf der Repräsentations- oder der Inferenzebene. Solche Verfahren, welche Entscheidungen im Kontext treffen, zeigen in unserer Arbeit durchgängig bessere Ergebnisse, als solche, welche Phänomene getrennt betrachten. Dies gilt sowohl für den Einsatz künstlicher neuronaler Netze, als auch für die Verwendung probabilistischer graphischer Modelle.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    How to investigate within-subject associations between physical activity and momentary affective states in everyday life : a position statement based on a literature overview
    (2013) Kanning, Martina; Ebner-Priemer, Ulrich W.; Schlicht, Wolfgang
    Several meta-analyses have investigated the association between physical activity and affective states and have found evidence suggesting that exercise exerts a positive effect on affective state. However, in this field of research, most studies have conducted between-subject analyses. Nonetheless, there is more and more interest in the within-subject associations between physical activity and momentary affective states in everyday life. This position statement pertains to this up-and-coming field of research and provides methodological recommendations for further studies. The paper is divided into three parts: First, we summarise and evaluate three methodological requirements necessary for the proper evaluation of within-subject associations between physical activity and momentary affective states in everyday life. We propose that the following issues should be considered: a) to address the dynamic nature of such relationships, repeated assessments are necessary; b) as activities performed in everyday life are mostly spontaneous and unconscious, an objective assessment of physical activity is useful; c) given that recall of affective states is often affected by systematic distortions, real-time assessment is preferable. In sum, we suggest the use of ambulatory assessment techniques, and more specifically the combination of acceloremeter-assessment of physical activity with an electronic diary assessment of the momentary affective state and additional context information. Second, we summarise 22 empirical studies published between 1980 and 2012 using ambulatory assessment to investigate within-subject associations between momentary affective states and physical activity in everyday life. Generally, the literature overview detects a positive association, which appears stronger among those studies that were of high methodological quality. Third, we propose the use of ambulatory assessment intervention strategies to change people's behaviour (ambulatory assessment intervention) and to enable people to be active as often as possible during the day (e.g., reducing sitting time, taking more steps per day).
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    How does the COVID-19 pandemic affect the personal lives and care realities of people with a schizophrenia spectrum disorder? : a qualitative interview study
    (2023) Kaltenboeck, Alexander; Portela Millinger, Filipe; Stadtmann, Sarah; Schmid, Christine; Amering, Michaela; Vogl, Susanne; Fellinger, Matthäus
    Background:The COVID-19 pandemic constitutes one of the greatest recent public crises. This study explored its influence on the lives and care realities of people with a schizophrenia spectrum disorder (SSD). Methods: Between October 2020 and April 2021, semi-structured in-depth interviews were conducted with 30 volunteers with SSDs receiving inpatient or outpatient treatment in Vienna (Austria). Interviews were audio-recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Three main themes were identified. First, ‘Pandemic life is deprived, lonely and surreal - though certain aspects can be perceived as positive’. Second, ‘Bio-psycho-social support systems were struck at their core by the pandemic and were left severely compromised’. Last, ‘There is a complex interplay between one’s prior experience of psychosis and the experience of the COVID-19 pandemic’. The pandemic situation affected interviewees in various ways. For many, it led to a drastic reduction in day-to-day and social activities and contributed to an atmosphere of strangeness and threat. Bio-psycho-social support providers frequently suspended their services and offered alternatives were not always helpful. Participants indicated that whilst having an SSD might render them vulnerable to the pandemic situation, prior experience with psychotic crises can also provide knowledge, skills and self-confidence which enable better coping. Some interviewees also perceived aspects of the pandemic situation as helpful for recovering from psychosis. Conclusion: Healthcare providers must acknowledge the perspectives and needs of people with SSDs in present and future public health crises to ensure proper clinical support.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Erfassung und adaptive Förderung der mentalen Rotationsfähigkeit mittels virtueller Umgebungen
    (2021) Ariali, Sunita; Zinn, Bernd (Prof. Dr. phil. habil.)
    Die vorliegende Arbeit intendierte, den Einsatz von VR-Technologien zur Erfassung und Förderung räumlicher Fähigkeiten (Fähigkeitsfacette mentaler Rotationsfähigkeit) wissenschaftlich zu untersuchen. Die hierbei durchgeführten Analysen beziehen sich zum einen auf den Vergleich verschiedener technologischer Varianten und zum anderen auf die Trainingseffektivität sowie deren Einflussfaktoren. Zu diesem Zweck wurden drei aufeinander aufbauende Studien durchgeführt. In der ersten Studie wurde die mentale Rotationsfähigkeit (MRA) mit dreidimensionalen mentalen Rotationstests (3-D-MRT) erfasst, welche mithilfe vollimmersiver, teilimmersiver und nichtimmersiver VR-Technologien realisiert wurden, um verschiedene Immersionsgrade miteinander zu vergleichen und relevante Einflussfaktoren bei der Erfassung der MRA zu identifizieren. Insbesondere die fluide Intelligenz und das Geschlecht gelten in der langjährigen Forschung zur MRA als wichtige Einflussfaktoren und wurden deshalb in der ersten Studie untersucht. Die zweite Studie erfolgte, um ein virtuelles Testinstrument zur Erfassung der MRA zu entwickeln, erste Erkenntnisse über die Effektivität des virtuellen Trainings zu gewinnen und für das adaptive Design des virtuellen Trainings relevante Informationen zu erhalten. In diesem Zusammenhang wurde untersucht, inwieweit die Schwierigkeit von virtuellen Testaufgaben mit der Komplexität der darin enthaltenen Figuren zusammenhängt. Dabei wurde ausschließlich die vollimmersive VR-Technologie verwendet. In der dritten Studie, die auf der ersten und zweiten Studie aufbaute und ebenfalls nur vollimmersive Technologie nutzte, wurde ein adaptives, VR-basiertes Training zur Förderung der MRA erprobt. Um die Wirksamkeit der adaptiven Trainingsumgebung zu evaluieren, wurde diese mit einer adäquaten randomisierten Umgebung verglichen. Darüber hinaus wurden mögliche Geschlechtsunterschiede sowie die kognitive Belastung der Personen und deren Einfluss auf die Trainingsergebnisse untersucht. Die Ergebnisse der Studie 1 weisen auf einen partiellen Einfluss der Immersivität auf die Leistung im 3-D-MRT hin: Während sich die vollimmersive Bedingung nicht von der nichtimmersiven Bedingung unterscheidet, werden in der teilimmersiven Bedingung höhere Testwerte erzielt als in der nichtimmersiven Bedingung. Sowohl die fluide Intelligenz als auch das Geschlecht erweisen sich dabei als wichtige Einflussfaktoren. Studie 2 liefert ein valides Testinstrument zur Messung der mentalen Rotationsfähigkeit und zeigt, dass sich die MRA nach der Auseinandersetzung mit den dreidimensionalen Würfelfiguren verbessert. Ein weiteres zentrales Ergebnis von Studie 2 ist die signifikante Korrelation der Aufgabenschwierigkeit mit der Komplexität der enthaltenen Figuren. Studie 3 belegt den Vorteil des adaptiven Trainings gegenüber dem randomisierten Training und deutet gleichzeitig darauf hin, dass das Geschlecht dabei eine entscheidende Rolle spielt. Hinsichtlich der kognitiven Belastung wurden keine Unterschiede zwischen den adaptiven und randomisierten Bedingungen gefunden. Die Ergebnisse der durchgeführten Studien eröffnen neue Einsichten in die Fördermöglichkeiten der mentalen Rotationsfähigkeit und liefern empirisch fundierte Erkenntnisse über den Einsatz von VR-Technologie in adaptiven Trainingskontexten. Auf der Grundlage dieser Erkenntnisse könnten neue Ansatzpunkte für die Entwicklung von VR-basiertem adaptivem Training abgeleitet und die Forschung in diesem Bereich vorangetrieben werden.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Wie akzeptabel ist der Mobilfunk?
    (2002) Zwick, Michael M.; Ruddat, Michael
    -
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    The effects of the combination of high-intensity interval training with 3D-multiple object tracking task on perceptual-cognitive performance: a randomized controlled intervention trial
    (2021) Park, Soo-Yong; Klotzbier, Thomas J.; Schott, Nadja
    The ability to process goal-related visual information while ignoring goal-irrelevant information is essential for the human attention system. The study aimed to investigate how perceptual-cognitive performance was affected during high-intensity interval training (HIIT) using a 3D-multiple object tracking (3D-MOT) task called Neurotracker (NT). In an experimental design, 42 healthy adults (age M = 23.3 SD = 2.94, VO2max 52.8 ± 5.66 mL·kg-1·min-1) were randomly assigned to an intervention (HIIT + NT, NT, HIIT) or control group. NT performance (20 trials per session) was measured pre-and post-test (at 5, 15, and 25 min while running on the treadmill). The participants trained twice a week for a 4-week intervention period. There was a significant interaction effect between pre/post-test and groups regarding perceptual-cognitive performance, indicating similar enhancements in the HIIT + NT and the NT group during exercise. HIIT influences physical fitness but did not show any impact on perceptual-cognitive performance. Due to the specific NT task characteristics, improved physical abilities may not directly impact sport-specific perceptual-cognitive performance. Our findings suggest that training resulted in substantial task-specific gains. Therefore, combination training may be proposed as a training program to improve perceptual-cognitive, and physical performance in a time-efficient way.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Emotional reactions to climate change : a comparison across France, Germany, Norway, and the United Kingdom
    (2023) Böhm, Gisela; Pfister, Hans-Rüdiger; Doran, Rouven; Ogunbode, Charles A.; Poortinga, Wouter; Tvinnereim, Endre; Steentjes, Katharine; Mays, Claire; Bertoldo, Raquel; Sonnberger, Marco; Pidgeon, Nicholas
    We present a study of emotional reactions to climate change utilizing representative samples from France, Germany, Norway, and the United Kingdom (UK). Drawing on appraisal theories of emotion, we examine relations between appraisals, emotions, and behavioral intentions in the context of climate change. We compare the four countries concerning emotional differences and commonalities and relate our findings to pertinent models of cultural values. Five distinct emotions were measured: worry, hope, fear, outrage, and guilt. In addition, the survey asked respondents to appraise a set of climate-related statements, such as the causality of climate change, or the efficacy of mitigation efforts. Also, a set of climate-relevant actions, such as willingness to reduce energy consumption or support for climate policies, was assessed. Findings show that appraisals of human causation and moral concern were associated with worry and outrage, and appraisals of efficacy and technological solutions were associated with hope. Worry and outrage are associated with intentions to reduce one’s energy consumption, whereas hope and guilt are related to support for policies such as tax and price increases. A country comparison shows that French respondents score high on outrage and worry and tend to engage in individual behaviors to mitigate climate change, whereas Norwegian respondents score high on hope and show a tendency to support policies of cost increase. Generally, worry is the most and guilt the least intense emotion. Moral concerns and perceived collective efficacy of one’s country in addressing climate change are relatively strong in France, while beliefs in human causation and in negative impacts of climate change prevail in Germany, and confidence in technological solutions are prevalent in Norway. In sum, findings reveal typical patterns of emotional responses in the four countries and confirm systematic associations between emotions and appraisals as well as between emotions and behaviors. Relating these findings to models of cultural values reveals that Norway, endorsing secular and egalitarian values, is characterized by hope and confidence in technological solutions, whereas France and Germany, emphasizing relatively more hierarchical and traditional values, are rather characterized by fear, outrage, and support for behavioral restrictions imposed by climate change policies.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    The effectiveness of cognitive behavioural therapy for social anxiety disorder in routine clinical practice
    (2022) Morina, Nexhmedin; Seidemann, Julienne; Andor, Tanja; Sondern, Lisa; Bürkner, Paul‐Christian; Drenckhan, Isabelle; Buhlmann, Ulrike
    Numerous randomized controlled trials have shown cognitive behaviour therapy (CBT) to be effective in treating social anxiety disorder (SAD). Yet, less is known about the effectiveness of CBT for SAD conducted by psychotherapists in training in routine clinical practice. In this study, 231 patients with SAD were treated with CBT under routine conditions and were examined at pre‐ and post‐treatment as well as at 6 and 12 months follow‐up. We applied self‐reports to assess symptoms of SAD (defined as primary outcome), depression and psychological distress (defined as secondary outcome). We conducted both completer and intent‐to‐treat analyses and also assessed the reliability of change with the reliable change index. Results revealed significant reductions in symptoms of SAD between pre‐ and post‐assessments, with effect sizes ranging from d = 0.9 to 1.2. Depending on the SAD specific questionnaire applied, 47.8% to 73.5% of the sample showed a reliable positive change, whereas 1.9% to 3.8% showed a reliable negative change. Depressive symptoms and psychological distress also decreased significantly from pre‐ to post‐assessment, with large effect sizes. Significant treatment gains regarding both primary and secondary outcomes were further observed at 6 and 12 months follow‐up. The current findings based on a large sample of patients suggest that psychotherapists in CBT training working under routine conditions can effectively treat symptoms of SAD, depression and psychological distress.