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Autor(en): Böhrk, Hannah
Titel: Zur induktiven Nachheizung einer Überschallwasserstoffströmung
Sonstige Titel: Inductive heating of a supersonic hydrogen flow
Erscheinungsdatum: 2009
Dokumentart: Dissertation
URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:93-opus-45244
http://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/3827
http://dx.doi.org/10.18419/opus-3810
Zusammenfassung: Die in dieser Arbeit entwickelte, neuartige Plasmaquelle TIHTUS setzt sich aus einem lichtbogenbeheizten Triebwerk mit konvergent-divergenter Düse und einer nachgeschalteten, induktiv beheizten Stufe mit zylindrischem Entladungsrohr zusammen, die den Wasserstoffplasmastrahl der ersten Stufe besonders in den Außenbereichen weiter aufheizt. Mit einer derartigen Nachheizung soll das Leistungsspektrum von Plasmageneratoren und -triebwerken hinsichtlich Schub oder Austrittsgeschwindigkeit und Totaldruck oder spezifischer Enthalpie erweitert werden. Jede der zwei Stufen kann gesondert mit Leistung versorgt und durch jede der zwei Stufen kann Gas zugeführt werden, sodass die Hybridplasmaquelle ausschließlich lichtbogenbeheizt, ausschließlich induktiv oder kombiniert betrieben werden kann. So wird gezeigt, dass nennenswerte Einkopplung von induktiver Leistung in ein reines thermisches Wasserstoffplasma möglich ist. Durch Messung von Plasmaleistung, Schub, Totaldruck, Plasmageschwindigkeit, Wärmestromdichte und Induktionsspulenstrom werden das Betriebsverhalten und die Plasmabedingungen bei zuvor theoretisch und experimentell für Wasserstoff optimierter Betriebsfrequenz von 840 kHz umfassend charakterisiert. Mit einer systematischen Variation der Parameter Leistungs- und Massenstromzufuhr zu den Stufen bei einer Gesamtleistung von 50 kW und 300 mg/s Wasserstoffmassenstrom wird der Einfluss der Nachheizung durch die zweite Stufe auf das Plasma herausgearbeitet. Die Messergebnisse werden mit Hilfe der hergeleiteten theoretischen Modelle für Hybridplasmaquellen und einer numerischen Strömungsberechnung interpretiert. Die Plasmaleistung lässt sich von 13,1 kW bei reiner Lichtbogenheizung mit 25 kW auf 21 kW bei zusätzlicher induktiver Nachheizung mit weiteren 25 kW steigern. Dies geht jedoch mit einer Verringerung des thermischen Wirkungsgrads von 52,4% auf 42,9% einher. Ebenso steigt die Schubstrahlleistung bei Zuschalten der zweiten Stufe bei den gleichen Bedingungen von 4,6 kW bei 18,5% Schubwirkungsgrad auf 5,6 kW bei 11,4% Schubwirkungsgrad an. Dies entspricht Schubwerten von 1,66 N und 1,85 N. Des Weiteren wird beobachtet, dass bei Leistungsaufspaltung zwischen den Stufen gleicher Schub und gleiche effektive Austrittsgeschwindigkeit wie mit der rein lichtbogenbetriebenen Hybridplasmaquelle erreicht werden kann, wenn die Gaszufuhr ebenfalls auf zwei Stufen aufgeteilt wird. Anhand der Totaldruckprofile, die im Maximum 85 Pa betragen, wird bestätigt, dass die induktive Einkopplung am Strahlrand stattfindet. Die Profile verbreitern sich bei zunehmender induktiver Heizung. Dasselbe gilt für die Geschwindigkeitsverteilung, die für steigende Lichtbogenleistung von 3000 m/s auf 9000 m/s ansteigende Werte im Strahlzentrum zeigt. Mit Hilfe der systematischen experimentellen Untersuchung der Nachheizung einer Überschallwasserstoffströmung werden in der vorliegenden Arbeit die theoretischen und experimentellen Grundlagen zur Optimierung des zweistufigen Systems geschaffen. Die entwickelten analytischen Modelle erlauben darüber hinaus, entsprechende Auslegungsrechnungen für zukünftige Entwicklungen durchzuführen.
The exhaust velocity of hydrogen that was heated in the stagnation chamber of a rocket engine is limited for various reasons. New thruster concepts are required in order to produce higher exhaust velocity at high thrust. One approach to transfer more power into a plasma flow is to use an afterburner heating mechanism to reheat the edge of the plume without exceeding the material limitations mentioned above. In the framework of the present thesis, a novel thermal-inductive hybrid thruster (TIHTUS) was set up and characterized in a ground test facility. TIHTUS is a two-stage plasma generator where reheating of a hydrogen arcjet plume is realized by means of induction. The novel thruster may be operated in either arc heated (DC), inductively heated (RF), or hybrid mode. Thus, it is shown that a notable amount of inductive power can be coupled into a pure hydrogen plasma flow. Central gas flow through the arc heated stage is expanded into the injection head of the inductive, second stage where a swirl gas flow can be admixed. As a result of the divergent gas jet being redirected through the cylindrical discharge tube, the latter is strongly heated where the plume impinges on the quartz tube. Due to the resulting tube cooling limitations, the investigated operational conditions are limited to a total of 50 kW of power input at a total of 300 mg/s mass flow rate. After the thruste's individual stages are investigated, the combined thruster is characterized by means of several probes. The first investigation on the hybrid thruster is to theoretically determine the optimum operation frequency to 840 kHz [11]. The calorimetric experiments are in accordance to this. The power balance drawn for hybrid operation of the thruster showed that the plasma power measured by the calorimeter rises from 13.1 kW at 25 kW pure arc heating to 21 kW at additional inductive heating with another 25 kW. However, this takes place at a thermal efficiency decrease from 52.4% to 42.9% [3]. The same is the case for the thrust power increasing from 4.6 kW at 18.5% to 5.6 kW at 11.4% efficiency for the same operating conditions [4]. This implies that the power coupled into the plasma downstream of the first stage's nozzle cannot be used efficiently. Varying the power staging at a constant total power of 50 kW shows that increasing power to the second stage leads to a decrease of both plasma power and thrust power. Additionally varying the mass flow staging, however, raises the exhaust velocity and thrust to the same levels as for pure arc heating of the hybrid plasma source. This can ready be reached in hybrid mode although the geometry of the thruster has not been varied, as for example by adding a second nozzle or by minimizing the distance between arc heating and induction heating. Moreover, radially resolved state variables are measured at an axial distance of x=200 mm from the thruster exit. With increasing coupling of RF-power into a constantly arc heated hydrogen plasma, a dilatation of the plume is observed for total pressure with slightly sinking eccentric maxima. This shows that, as expected, mostly the gas close to the wall is heated. In the plume center, total pressure increases with the arc power. Varying the mass flow staging, an increasing swirl gas flow from the second stage adds to the ambient pressure while the plume width remains uninfluenced. The determinion of thrust from total pressure is coincidental to the result of the impact plate measurements that were taken at an axial distance of 860 mm from the thruster exit [4]. The radial distribution of the plasma velocity in the plume is also widened at increasing second stage power. It shows rising values on the plume axis for increasing arc power [7]. At increasing swirl gas flow, the maximum becomes more and more eccentric. At 25 kW input power to each stage and 200 mg/s gas flow to the DC- and 100 mg gas flow to the RF-stage, the highest profile is detected. From velocity and total pressure, under assumption of an equilibrium model, plasma temperature is derived, giving temperatures between 3000 K and 9000 K on the plume axis [7]. With the heat flux measurements and an equilibrium approach, radially resolved mass-specific enthalpy can also be determined. The integral of these values over the plume cross section compares well to the calorimetrically obtained plasma enthalpy. After having interpreted the numerical fluid calculations, it was expected that the inductive heating, coupling mostly into the subsonic edges of the plasma plume, not only contributes to the acceleration but also to a homogenisation of the radial distribution of the state variables in the plasma. By means of the systematic experimental investigation of the present thesis, the fundamental understanding is composed for the layout and optimization of a two-stage hybrid electric thruster. Moreover, the analytical models which are developed permit respective layout calculations for future developments.
Enthalten in den Sammlungen:06 Fakultät Luft- und Raumfahrttechnik und Geodäsie

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