Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.18419/opus-8318
Authors: Arnold, Ulli
Bernard, Kenneth N.
Title: Just-in-time: some marketing issues raised by a popular concept in production and distribution
Issue Date: 1989
metadata.ubs.publikation.typ: Zeitschriftenartikel
metadata.ubs.publikation.source: Technovation 9 (1989), S. 401-430. URL http://dx.doi.org./10.1016/0166-4972(89)90013-8
URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:93-opus-100483
http://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/8335
http://dx.doi.org/10.18419/opus-8318
Abstract: The literature of the past 30 years is liberally sprinkled with contributions dedicated to the improvement of corporate efficiency: one of the key areas to have been addressed is that of costs, which has focused attention on, inter alia, the costs of inventory. Frequently it appears that the development of a logistical system which can eliminate or significantly reduce inventory is not only assumed to be universally practicable but ipso facto desirable. However, in much the same way as many companies appear not to appreciate the corporate implications of a marketing orientation, so also Just-In-Time (JIT) seems commonly to be regarded as a concept or as a practice which only has relevance to limited areas of a company's business. In this article, the authors endeavour to create awareness of two key areas: the essential prerequisites for the implementation of a JIT programme, and the consequences that flow from such a decision. The ‘internal’ cost saving potential is discussed, and this is complemented by consideration of some of the potential effects on the product range and the ways in which the marketing mix may be affected. Recent experiences in the development of logistical bases in the United Kingdom and in the Federal Republic of Germany are discussed, in parallel with current practices in Japan. The authors do not pretend to have formulated a definitive scenario, but offer their thoughts as a basis for deliberation by managers in the belief that the decision to implement a JIT programme should be subservient to the corporate strategic plan rather than to dominate the planning process.
In der Literatur der letzten 30 Jahre erscheinen immer wieder Beiträge zur Verbesserung der Unternehmenseffizienz, in denen natürlich Fragen der Kosten, darunter auch der Lagerkosten, besondere Beachtung finden. Dabei wird oft der Eindruck erweckt, daß die Entwicklung von Logistiksystemen, die Lager unnötig machen oder zumindest scharf reduzieren, nicht nur universell durchführbar sondern auch ipso facto erstrebenswert sei. Andererseits scheint “Just-in-Time” (JIT) generell als ein Begriff betrachtet zu werden, der nur für beschränkte Unternehmensbereiche Bedeutung hat. In dieser Arbeit versuchen die Verfasser, Aufmerksamkeit auf zwei Kernfragen zu lenken: die notwendigen Vorbedingungen für die Einführung eines JIT-Programms und die sich daraus ergebenden Folgen. Die Möglichkeiten der “internen” Kostenersparnis werden besprochen, und es werden weiterhin die möglichen Auswirkungen auf die Produktpalette und den Marketing-Mix untersucht. Erfahrungen mit der Entwicklung von Logistik-Basen in Großbritannien und der Bundesrepublik werden mit japanischen Praktiken verglichen. Die Verfasser behaupten nicht, ein definitives Szenario entwickelt zu haben, sondern sie betrachten ihre Gedanken als eine Basis für die Überlegungen von Managern—in der Überzeugung, daß die Entscheidung, ein JIT-Programm einzuführen, der strategischen Unternehmensplanung untergeordnet werden muß anstatt den Planungsprozeß zu dominieren.
Appears in Collections:15 Fakultätsübergreifend / Sonstige Einrichtung

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arn51.pdf5,76 MBAdobe PDFView/Open


Items in OPUS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.