13 Zentrale Universitätseinrichtungen
Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/14
Browse
14 results
Search Results
Item Open Access „Gute Lehre“ methodisch greifbar machen? : ein Praxisbericht zur Evaluation von veränderten Lehrkonzeptionen(2014) Qekaj, Avni; Braun, ThorstenDer Beitrag stellt ein Evaluationsinstrument zur Feststellung von Lehrkonzeptionen im Hochschulbereich vor.Item Open Access A new approach to modelling friction stir welding using the CEL method(2013) Hoßfeld, Max; Roos, EberhardAlthough friction stir welding (FSW) has made its way to industrial application particularly in the last years, the FSW process, its influences and their strong interactions among themselves are still not thoroughly understood. This lack of understanding mainly arises from the adverse observability of the actual process with phenomena like material flow and deposition, large material deformations and thermomechanical interactions determining the mechanical properties of the weld. To close this gap an appropriate numerical model validated by experiments may be helpful. But because of the issues mentioned above most numerical techniques are not capable of modelling the FSW process. Therefore in this study a Coupled Eulerian-Lagrangian (CEL) approach is used for modelling the whole FSW process. A coupled thermomechanical 3D FE model is developed with the CEL formulation given in the FE code ABAQUS® V6.12. Results for temperature fields, weld formation and the possibility of void formation are shown and validated.Item Open Access A fully coupled thermomechanical 3D model for all phases of friction stir welding(2016) Hoßfeld, MaxAlthough friction stir welding (FSW) has made its way to industrial application particularly in the last years, the FSW process, its influences and their strong interactions among themselves are still not thoroughly understood. The lack of understanding mainly arises from the adverse observability of the actual process with phenomena like material ow and deposition, large material deformations plus their complex thermo-mechanical interactions determining the weld formation and its mechanical properties. A validated numerical process model may be helpful for closing this gap as well as for an isolated assessment of individual influences and phenomena. Hereby such a model will be a valuable assistance for process and especially tool development. In this study a Coupled Eulerian-Lagrangian (CEL) approach with Abaqus V6.14 is used for modeling the whole FSW process within one continuous model. The resolution reached allows not only simulating the joining of two sheets into one and real tooling geometries but also burr and internal void formation. Results for temperature fields, surface and weld formation as well as process forces are shown and validated.Item Open Access Die Lehrsituation adäquat beforschen(2015) Braun, ThorstenKonzeptionelle Programmatik für die Planung und Durchführung von Begleitforschungen im hochschuldidaktischen Bereich.Item Open Access OPUS und Forschungsdaten - Informationsinfrastruktur für Wissenschaft und Forschung(2011) Schulze, MatthiasDas Thema Forschungsdaten ist in aller Munde. Diverse Kommissionen und Arbeitsgruppen - nicht nur im bibliothekarischen Umfeld - befassen sich damit, wie zukünftig Forschungsdaten gespeichert und (langzeit-)archiviert, aber auch zugreifbar/sichtbar gemacht und nachgenutzt werden können. Dies ist ohne Zweifel eine wichtige Herausforderung und Zukunftsaufgabe, der sich die Informationsinfrastruktureinrichtungen (gemeinsam mit der Wissenschaft) stellen müssen. Auch für viele Repository-Betreiber an wissenschaftlichen Einrichtungen wird über kurz oder lang diese Anforderung nach dem Umgang mit Forschungsdaten gestellt werden. Die Universitätsbibliothek Stuttgart ist seit Herbst 2009 an dem Projekt "BW-eLabs - Wissensmanagement in virtuellen und remote Laboren" beteiligt. In dem vom Land Baden-Württemberg geförderten Projekt geht es um die Erweiterung des Zugriffs auf heterogene experimentelle Ressourcen zur nachhaltigen Erschließung sowie Nutzung von Forschungsdaten und Experimenten für Forschungs- und Ausbildungszwecke. Im Rahmen dieses Vorhabens ist die zentrale Aufgabe der UB Stuttgart die prototypische Forschungsdatenanbindung an die im deutschsprachigen Raum am weitesten verbreitete Repository-Software OPUS und damit die bibliothekarischen Nachweisinstrumente. Der Beitrag skizziert die Herausforderungen der Thematik Forschungsdaten für das bibliothekarische Umfeld skizzieren und greift dabei auch Themen wie Standards, Interoperabilität, Open Access und Langzeitarchivierung auf.Item Open Access Improving the MPI-IO performance of applications with genetic algorithm based auto-tuning(2021) Bagbaba, Ayse; Wang, XuanParallel I/O is an essential part of scientific applications running on high-performance computing systems. Under- standing an application’s parallel I/O behavior and identifying sources of performance bottlenecks require a multi-layer view of the I/O. Typical parallel I/O stack layers offer many tunable parameters that can achieve the best possible I/O performance. However, scientific users do often not have the time nor the experience for investigating the proper combination of these parameters for each application use-case. Auto-tuning can help users by automatically tuning I/O parameters at various layers transparently. In auto-tuning, using naive strategy, running an application by trying all possible combinations of tunable parameters for all layers of the I/O stack to find the best settings is an exhaustive search through the huge parameter space. This strategy is infeasible because of the long execution times of trial runs. In this paper, we propose a genetic algorithm-based parallel I/O auto-tuning approach that can hide the complexity of the I/O stack from users and auto-tune a set of parameter values for an application on a given system to improve the I/O performance. In particular, our approach tests a set of parameters and then, modifies the combination of these parameters for further testing based on the I/O performance. We have validated our model using two I/O benchmarks, namely IOR and MPI-Tile-IO. We achieved an increase in I/O bandwidth of up to 7.74×over the default parameters for IOR and 5.59× over the default parameters for MPI-Tile-IO.Item Open Access Applied theory of science in higher education development(2014) Braun, ThorstenThe presentation reflects on the potential of Theory of Science as a tool for improved learning outcomes. It is argued, that a fundamental description of disciplinary borders and assumptions are helpful for student development and the acquisition of knowledge.Item Open Access Klausurmodellierung in der Technischen Thermodynamik mittels Item Response Theory : Ergebnisse einer hochschuldidaktischen Begleitforschung(2018) Braun, ThorstenTagungsbeitrag zu ausgewählten Ergebnissen einer Klausurmodellierung mittels Item Response Theory. Strukturmerkmale der in der Klausur geprüften Kompetenzen und ihre Modellierbarkeit werden diskutiert.Item Open Access Virtuelle Forschungsumgebungen und Forschungsdaten für Lehre und Forschung: Informationsinfrastrukturen für die (Natur-)Wissenschaften(2010) Schulze, MatthiasBei den Informationsinfrastrukturen für die Wissenschaft stehen in jüngster Zeit "Virtuelle Forschungsumgebungen" und "Forschungsdaten" ganz oben auf der Tagesordnung. Zweifellos stellt der Umgang mit diesen beiden Bereichen die Wissenschaft, aber auch die mit Infrastruktur befassten Einrichtungen wie Daten-/Rechenzentren, Wissenschaftsverwaltungen und Bibliotheken, vor ganz neue Herausforderungen, etwa bei Qualitätssicherung, (Metadaten-)Standards, Interoperabilität, Qualifizierung, Open Access und Langzeitarchivierung: Die Universitätsbibliothek Stuttgart ist seit Mitte 2009 an zwei komplementären Projekten beteiligt, in denen diese neuen Herausforderungen exemplarisch für Lehre und Forschung im Bereich der Naturwissenschaften angegangen werden. Zum einen handelt es sich um das von der EU geförderte eContentplus-Projekt LiLa - Library of Labs", mit dem Ziel der Vernetzung von virtuellen Laboren für die akademische Ausbildung. Zum anderen geht es in dem vom Land Baden-Württemberg geförderten Projekt "BW-eLabs - Wissensmanagement in virtuellen und remote Laboren um die Erweiterung des Zugriffs auf heterogene experimentelle Ressourcen zur nachhaltigen Erschließung sowie Nutzung von Forschungsdaten und Experimenten für Forschungs- und Ausbildungszwecke. Der Beitrag stellt die beiden Projekte zur Diskussion und präsentiert erste Ergebnisse. Darüber hinaus werden die identifizierten Herausforderungen in einen größeren Zusammenhang eingeordnet.Item Open Access Lehrpersonen im Evaluationsprozess qualifizieren : eine Herausforderung mit Lösungsansatz aus der Hochschuldidaktik(2017) Braun, ThorstenPosterbeitrag zur Frage, wie eine hochschuldidaktische Begleitforschung (Evaluation) in enger Zusammenarbeit mit Lehrpersonen gleichzeitig zu deren hochschuldidaktischen Qualifizierung beitragen kann.