Universität Stuttgart
Permanent URI for this communityhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/1
Browse
3 results
Search Results
Item Open Access Databases, science communication, and the division of epistemic labour(2022) Mößner, NicolaThere are many ways in which biases can enter processes of scientific reasoning. One of these is what Ludwik Fleck has called a “harmony of illusions”. In this paper, Fleck’s ideas on the relevance of social mechanisms in epistemic processes and his detailed description of publication processes in science will be used as a starting point to investigate the connection between cognitive processes, social dynamics, and biases in this context. Despite its usefulness as a first step towards a more detailed analysis, Fleck’s account needs to be updated in order to take the developments of digital communication technologies of the 21st century into account. Taking a closer look at today’s practices of science communication shows that information and communication technologies (ICTs) play a major role here. By presenting a detailed case study concerning the database SCOPUS, the question will be investigated how such ICTs can influence the division of epistemic labour. The result will be that they potentially undermine the epistemic benefits of social dynamics in science communication due to their inherent tendency to reduce the diversity of scientific hypotheses and ideas.Item Open Access Item Open Access Handlung - Identität - Verstehen : von der Handlungstheorie zur Geisteswissenschaft(Weinheim : Beltz, 1985) Hubig, ChristophDer Titel "Handlung, Identität, Verstehen. Von der Handlungstheorie zur Geisteswissenschaft" signalisiert zum einen, daß die Problematik der Handlungstheorien in den Bereich einer Theorie des Verstehens verweist. Auf der anderen Seite sollen Methodologie und Rechtfertigungsprobleme der Geisteswissenschaft, des Idealtyps verstehender Wissenschaft, durch ihre Fundierung in der Handlungstheorie präzisiert und einer Lösung zugeführt werden. Dieser Zusammenhang ist notwendig. Denn die Probleme der Handlungstheorien sind Reflexionsprobleme, d.h. sie entstehen, wenn das Erkenntnissubjekt zugleich das Erkenntnisobjekt ist. Reflexion ihrerseits ist eine Tätigkeit, die nicht von einem dritten Standpunkt aus beschreibbar ist, sondern sich im Akt des Verstehens exemplifiziert. Sie ist zugleich diejenige Tätigkeit, durch die sich Ich-Identität konstituiert, absichert, fortschreibt. Die institutionelle Grundlegung im Blick auf diese Aufgabe fällt den Geisteswissenschaften zu. Indem Reflexion selbst als Handlung erwiesen wird, kann Geisteswissenschaft als praktische Disziplin begriffen werden.