Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://dx.doi.org/10.18419/opus-11794
Langanzeige der Metadaten
DC ElementWertSprache
dc.contributor.advisorBernhagen, Patrick (Prof. Dr.)-
dc.contributor.authorGoldberg, Felix-
dc.date.accessioned2021-11-24T10:33:14Z-
dc.date.available2021-11-24T10:33:14Z-
dc.date.issued2021de
dc.identifier.other177894406X-
dc.identifier.urihttp://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:93-opus-ds-118115de
dc.identifier.urihttp://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/11811-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.18419/opus-11794-
dc.description.abstractThe objective of this study is to provide theoretical and empirical guidance for sound lobbying regulation by assessing the relationship between democratically desired and undue influence. The distinction between lobbying and corruption as two ways of influence-seeking is right at the center of differentiating desired influence from undue influence. This study is the first to comprehensively examine the relationship between lobbying and corruption in two affluent democracies. I argue that a cooperative style of policymaking, such as in Germany, inhibits corruption because of mutual control mechanisms. In contrast, I expect a majoritarian style of policymaking to facilitate corruption because it concentrates power in the hands of the executive leadership and increases competition among organized interests and legislators. The empirical results support this expectation. Turning to the hypotheses concerning the individual level, lobbying and corruption can be conceptualized as either mutually inclusive or exclusive activities. Concerning the former, shared prerequisites of lobbying and corruption can lead to a positive statistical relationship. Concerning the latter, corruption is attempted if lobbying is not successful. The results for the individual level are inconclusive. Access to the executive branch is the strongest predictor of corruption and the strongest predictor of influence through lobbying. Hence, better access increases the two types of influence. However, influence at the executive branch is negatively associated with corruption. This indicates that access is a prerequisite for both lobbying and corruption and that the choice between the two ways of seeking influence is made later, after access was granted. In contrast, better personal access to the legislature is rather negatively associated with corruption. The weaker relationship between contact with legislators and corruption indicates that public scrutiny and mutual controls are effective tools against corruption. Hence, there is no unambiguous empirical support for either the mutual-inclusiveness or the mutual-exclusiveness logic.en
dc.description.abstractZiel dieser Studie ist es, Anhaltspunkte für eine sinnvolle Regulierung des Lobbyismus zu liefern. Diese Anhaltspunkte stammen aus einer theoretischen und empirische Unterscheidung zwischen demokratisch erwünschtem und demokratisch unerwünschtem politischen Einfluss durch Interessengruppen. Damit ist vorliegende Studie die erste, die das Verhältnis von Lobbying und Korruption in zwei wohlhabenden, stabilen, westlichen Demokratien umfassend untersucht. Lobbying und Korruption können als komplementären oder sich gegenseitig ablösende Phänomene konzeptualisiert werden. Die empirischen Ergebnisse deuten darauf hin, dass der Zugang die Voraussetzung für Einfluss durch Lobbying und Korruption ist. Im Gegensatz dazu ist ein besserer persönlicher Zugang zur Legislative eher negativ mit Korruption assoziiert. Diese Ergebnisse haben mehrere Implikationen für die Regulierung von politischer Einflussnahme. Generell sollte die Regulierung des Lobbyismus einerseits legitime Einflussnahme fördern, um die Repräsentationsleistung zu verbessern. Andererseits sollte es demokratisch unerwünschte Einflussnahme verhindern. Genauer gesagt, sollte das Ziel der Lobbying-Regulierung die Einführung von Accountability durch Transparenz sein. Zusätzlich zu den gesetzlichen Regelungen sollten Interessengruppen spezifischere interne Compliance Richtlinien einführen, die ethisches und verantwortungsvolles Lobbying fördern. Schließich kann der Einfluss von Lobbyisten indirekt eingedämmt werden, indem man den wissenschaftlichen Dienst für Mitglieder des Bundestags und die MitarbeiterInnen in den Ministerien stärkt.de
dc.language.isoende
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessde
dc.subject.ddc300de
dc.subject.ddc320de
dc.titleLobbying and political corruption in Germany and the United States : legitimacy, strategies, influence and integrity in interest intermediationen
dc.typedoctoralThesisde
ubs.dateAccepted2021-07-08-
ubs.fakultaetWirtschafts- und Sozialwissenschaftende
ubs.institutInstitut für Sozialwissenschaftende
ubs.publikation.seitenxxv, 450de
ubs.publikation.typDissertationde
ubs.thesis.grantorWirtschafts- und Sozialwissenschaftende
Enthalten in den Sammlungen:10 Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
Disstertation_Felix_Goldberg.pdf5,42 MBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Alle Ressourcen in diesem Repositorium sind urheberrechtlich geschützt.