10 Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Permanent URI for this collectionhttps://elib.uni-stuttgart.de/handle/11682/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    How does the COVID-19 pandemic affect the personal lives and care realities of people with a schizophrenia spectrum disorder? : a qualitative interview study
    (2023) Kaltenboeck, Alexander; Portela Millinger, Filipe; Stadtmann, Sarah; Schmid, Christine; Amering, Michaela; Vogl, Susanne; Fellinger, Matthäus
    Background:The COVID-19 pandemic constitutes one of the greatest recent public crises. This study explored its influence on the lives and care realities of people with a schizophrenia spectrum disorder (SSD). Methods: Between October 2020 and April 2021, semi-structured in-depth interviews were conducted with 30 volunteers with SSDs receiving inpatient or outpatient treatment in Vienna (Austria). Interviews were audio-recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Three main themes were identified. First, ‘Pandemic life is deprived, lonely and surreal - though certain aspects can be perceived as positive’. Second, ‘Bio-psycho-social support systems were struck at their core by the pandemic and were left severely compromised’. Last, ‘There is a complex interplay between one’s prior experience of psychosis and the experience of the COVID-19 pandemic’. The pandemic situation affected interviewees in various ways. For many, it led to a drastic reduction in day-to-day and social activities and contributed to an atmosphere of strangeness and threat. Bio-psycho-social support providers frequently suspended their services and offered alternatives were not always helpful. Participants indicated that whilst having an SSD might render them vulnerable to the pandemic situation, prior experience with psychotic crises can also provide knowledge, skills and self-confidence which enable better coping. Some interviewees also perceived aspects of the pandemic situation as helpful for recovering from psychosis. Conclusion: Healthcare providers must acknowledge the perspectives and needs of people with SSDs in present and future public health crises to ensure proper clinical support.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Erfassung und adaptive Förderung der mentalen Rotationsfähigkeit mittels virtueller Umgebungen
    (2021) Ariali, Sunita; Zinn, Bernd (Prof. Dr. phil. habil.)
    Die vorliegende Arbeit intendierte, den Einsatz von VR-Technologien zur Erfassung und Förderung räumlicher Fähigkeiten (Fähigkeitsfacette mentaler Rotationsfähigkeit) wissenschaftlich zu untersuchen. Die hierbei durchgeführten Analysen beziehen sich zum einen auf den Vergleich verschiedener technologischer Varianten und zum anderen auf die Trainingseffektivität sowie deren Einflussfaktoren. Zu diesem Zweck wurden drei aufeinander aufbauende Studien durchgeführt. In der ersten Studie wurde die mentale Rotationsfähigkeit (MRA) mit dreidimensionalen mentalen Rotationstests (3-D-MRT) erfasst, welche mithilfe vollimmersiver, teilimmersiver und nichtimmersiver VR-Technologien realisiert wurden, um verschiedene Immersionsgrade miteinander zu vergleichen und relevante Einflussfaktoren bei der Erfassung der MRA zu identifizieren. Insbesondere die fluide Intelligenz und das Geschlecht gelten in der langjährigen Forschung zur MRA als wichtige Einflussfaktoren und wurden deshalb in der ersten Studie untersucht. Die zweite Studie erfolgte, um ein virtuelles Testinstrument zur Erfassung der MRA zu entwickeln, erste Erkenntnisse über die Effektivität des virtuellen Trainings zu gewinnen und für das adaptive Design des virtuellen Trainings relevante Informationen zu erhalten. In diesem Zusammenhang wurde untersucht, inwieweit die Schwierigkeit von virtuellen Testaufgaben mit der Komplexität der darin enthaltenen Figuren zusammenhängt. Dabei wurde ausschließlich die vollimmersive VR-Technologie verwendet. In der dritten Studie, die auf der ersten und zweiten Studie aufbaute und ebenfalls nur vollimmersive Technologie nutzte, wurde ein adaptives, VR-basiertes Training zur Förderung der MRA erprobt. Um die Wirksamkeit der adaptiven Trainingsumgebung zu evaluieren, wurde diese mit einer adäquaten randomisierten Umgebung verglichen. Darüber hinaus wurden mögliche Geschlechtsunterschiede sowie die kognitive Belastung der Personen und deren Einfluss auf die Trainingsergebnisse untersucht. Die Ergebnisse der Studie 1 weisen auf einen partiellen Einfluss der Immersivität auf die Leistung im 3-D-MRT hin: Während sich die vollimmersive Bedingung nicht von der nichtimmersiven Bedingung unterscheidet, werden in der teilimmersiven Bedingung höhere Testwerte erzielt als in der nichtimmersiven Bedingung. Sowohl die fluide Intelligenz als auch das Geschlecht erweisen sich dabei als wichtige Einflussfaktoren. Studie 2 liefert ein valides Testinstrument zur Messung der mentalen Rotationsfähigkeit und zeigt, dass sich die MRA nach der Auseinandersetzung mit den dreidimensionalen Würfelfiguren verbessert. Ein weiteres zentrales Ergebnis von Studie 2 ist die signifikante Korrelation der Aufgabenschwierigkeit mit der Komplexität der enthaltenen Figuren. Studie 3 belegt den Vorteil des adaptiven Trainings gegenüber dem randomisierten Training und deutet gleichzeitig darauf hin, dass das Geschlecht dabei eine entscheidende Rolle spielt. Hinsichtlich der kognitiven Belastung wurden keine Unterschiede zwischen den adaptiven und randomisierten Bedingungen gefunden. Die Ergebnisse der durchgeführten Studien eröffnen neue Einsichten in die Fördermöglichkeiten der mentalen Rotationsfähigkeit und liefern empirisch fundierte Erkenntnisse über den Einsatz von VR-Technologie in adaptiven Trainingskontexten. Auf der Grundlage dieser Erkenntnisse könnten neue Ansatzpunkte für die Entwicklung von VR-basiertem adaptivem Training abgeleitet und die Forschung in diesem Bereich vorangetrieben werden.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    The effects of the combination of high-intensity interval training with 3D-multiple object tracking task on perceptual-cognitive performance: a randomized controlled intervention trial
    (2021) Park, Soo-Yong; Klotzbier, Thomas J.; Schott, Nadja
    The ability to process goal-related visual information while ignoring goal-irrelevant information is essential for the human attention system. The study aimed to investigate how perceptual-cognitive performance was affected during high-intensity interval training (HIIT) using a 3D-multiple object tracking (3D-MOT) task called Neurotracker (NT). In an experimental design, 42 healthy adults (age M = 23.3 SD = 2.94, VO2max 52.8 ± 5.66 mL·kg-1·min-1) were randomly assigned to an intervention (HIIT + NT, NT, HIIT) or control group. NT performance (20 trials per session) was measured pre-and post-test (at 5, 15, and 25 min while running on the treadmill). The participants trained twice a week for a 4-week intervention period. There was a significant interaction effect between pre/post-test and groups regarding perceptual-cognitive performance, indicating similar enhancements in the HIIT + NT and the NT group during exercise. HIIT influences physical fitness but did not show any impact on perceptual-cognitive performance. Due to the specific NT task characteristics, improved physical abilities may not directly impact sport-specific perceptual-cognitive performance. Our findings suggest that training resulted in substantial task-specific gains. Therefore, combination training may be proposed as a training program to improve perceptual-cognitive, and physical performance in a time-efficient way.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Emotional reactions to climate change : a comparison across France, Germany, Norway, and the United Kingdom
    (2023) Böhm, Gisela; Pfister, Hans-Rüdiger; Doran, Rouven; Ogunbode, Charles A.; Poortinga, Wouter; Tvinnereim, Endre; Steentjes, Katharine; Mays, Claire; Bertoldo, Raquel; Sonnberger, Marco; Pidgeon, Nicholas
    We present a study of emotional reactions to climate change utilizing representative samples from France, Germany, Norway, and the United Kingdom (UK). Drawing on appraisal theories of emotion, we examine relations between appraisals, emotions, and behavioral intentions in the context of climate change. We compare the four countries concerning emotional differences and commonalities and relate our findings to pertinent models of cultural values. Five distinct emotions were measured: worry, hope, fear, outrage, and guilt. In addition, the survey asked respondents to appraise a set of climate-related statements, such as the causality of climate change, or the efficacy of mitigation efforts. Also, a set of climate-relevant actions, such as willingness to reduce energy consumption or support for climate policies, was assessed. Findings show that appraisals of human causation and moral concern were associated with worry and outrage, and appraisals of efficacy and technological solutions were associated with hope. Worry and outrage are associated with intentions to reduce one’s energy consumption, whereas hope and guilt are related to support for policies such as tax and price increases. A country comparison shows that French respondents score high on outrage and worry and tend to engage in individual behaviors to mitigate climate change, whereas Norwegian respondents score high on hope and show a tendency to support policies of cost increase. Generally, worry is the most and guilt the least intense emotion. Moral concerns and perceived collective efficacy of one’s country in addressing climate change are relatively strong in France, while beliefs in human causation and in negative impacts of climate change prevail in Germany, and confidence in technological solutions are prevalent in Norway. In sum, findings reveal typical patterns of emotional responses in the four countries and confirm systematic associations between emotions and appraisals as well as between emotions and behaviors. Relating these findings to models of cultural values reveals that Norway, endorsing secular and egalitarian values, is characterized by hope and confidence in technological solutions, whereas France and Germany, emphasizing relatively more hierarchical and traditional values, are rather characterized by fear, outrage, and support for behavioral restrictions imposed by climate change policies.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Technologieakzeptanz von virtuellen Lern- und Arbeitsumgebungen
    (2021) Pletz, Carolin; Zinn, Bernd (Prof. Dr.)
    Mit dem Einsatz innovativer Technologien in Lern- und Arbeitsprozessen werden vor dem Hintergrund der Digitalisierung und Industrie 4.0 multiple Potenziale verbunden. Insbesondere immersive virtuelle Lern- und Arbeitsumgebungen (Virtual Reality, kurz IVR) bieten vielversprechende Möglichkeiten, um das Lernen und Arbeiten gewinnbringend zu unterstützen. Unter IVR werden computergenerierte Darstellungen verstanden, welche dreidimensional und interaktiv sind. Die Nutzenden können über natürliche Benutzerschnittstellen regelrecht in die virtuelle Umgebung „eintauchen“. Der in der Arbeit bilanzierte Forschungsstand zeigt, dass zu Beginn der Forschungsbemühungen allerdings nur wenig über die Technologieakzeptanz von IVR und den entsprechenden fördernden und hemmenden Faktoren bekannt ist. Unter der Technologieakzeptanz wird die „positive Annahmeentscheidung einer Innovation durch die [Anwenderinnen und] Anwender“ (Simon, 2001, S. 89) verstanden. In Anbetracht dieser Forschungslücke besteht das zentrale Forschungsvorhaben der vorliegenden Arbeit deshalb in der Generierung eines Beschreibungs- und Erklärungswissens zur Technologieakzeptanz von IVR bei (potenziellen) Nutzerinnen und Nutzern. Ein theoretischer Rahmen zur Digitalisierung der Arbeitswelt, zu Virtual Reality Technologien und zur Technologieakzeptanz sowie eine Übersicht über den entsprechenden empirischen Forschungsstand führen in die Thematik ein. Die Arbeit umfasst vier empirische Studien zur Untersuchung der Technologieakzeptanz von IVR. In der ersten Studie werden die theoretischen Annahmen des Technology Acceptance Models (TAM) in Bezug auf die Technologieakzeptanz von IVR empirisch geprüft. Das TAM geht davon aus, dass die Nutzungsintention von Informationstechnologien hauptsächlich von der wahrgenommenen Nützlichkeit und Benutzerfreundlichkeit beeinflusst wird. Studie 1 untersucht in diesem Zusammenhang die Technologieakzeptanz und die nutzerbezogenen Faktoren Alter und Vorerfahrung mit der Technologie im Rahmen einer quantitativen Fragebogenerhebung mit (potenziellen) Nutzerinnen und Nutzern von IVR. Die zweite Studie fokussiert die Technologieakzeptanz eines virtuellen Verkaufsraums und bezieht neben den Kernfaktoren des TAM die soziale Norm, wahrgenommene Verhaltenskontrolle sowie die organisationsbezogenen Faktoren Unterstützung durch die Führung, Anwendertraining und Anwendersupport in die Betrachtung ein. Die Datenerhebung erfolgt ebenfalls mittels eines quantitativen Fragebogens. In der dritten Studie wird eine virtuelle Lernanwendung für Bedienerschulungen formativ im Hinblick auf die Technologieakzeptanz, User Experience und den Lerntransfer von virtuell gelerntem Handlungswissen auf reale Tätigkeiten mittels einer qualitativen Videoanalyse evaluiert. Die vierte Studie zielt auf die Identifikation von weiteren nutzerbezogenen, organisationsbezogenen und insbesondere technologiespezifischen fördernden und hemmenden Faktoren im Rahmen einer qualitativen Interviewstudie mit Experten ab. Die Ergebnisse zeigen, dass das TAM auch als geeignete Grundlage zur Untersuchung der Technologieakzeptanz von IVR herangezogen werden kann und die wahrgenommene Nützlichkeit sowie Benutzerfreundlichkeit einen Einfluss auf die Nutzungsintention haben (Studie 1). Ebenso beeinflusst die wahrgenommene Verhaltenskontrolle die Nutzungsintention und die organisationalen Faktoren hängen positiv mit den TAM-Faktoren zusammen (Studie 2). Es wird verdeutlicht, dass mit der Untersuchung innovativer Technologien auch neuartige methodische Zugänge in Forschungsbemühungen einhergehen müssen (Studie 3). Weitere nutzerbezogene, organisationsbezogene und technologiespezifische Einflussfaktoren auf die Technologieakzeptanz werden für den Einsatz von IVR in Lehr-Lernkontexten identifiziert (Studie 4). Zusammenfassend lassen sich auf der Basis der eigenen Forschungsergebnisse und unter Berücksichtigung der Limitationen praxisrelevante Ansatzpunkte zur Steigerung der Technologieakzeptanz von IVR ableiten.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Assessing the well-being of residents in nursing facilities : translation and validation of the German version of the Laurens Well-being Inventory for Gerontopsychiatry (LWIG-GER)
    (2021) Schott, Nadja; Johnen, Bettina; Klotzbier, Thomas J.
    Well-adapted and validated well-being (WB) instruments for the nursing home population are scarce. To our knowledge, the Laurens Well-Being Inventory for Gerontopsychiatry (LWIG) is a practical and reliable well-being assessment tool that has never been validated for German nursing home populations. Therefore, the purpose of our study was to (1) translate and crossculturally adapt the LWIG to a German context and (2) test the reliability and validity of the German LWIG in a group of older nursing home residents using the Raschmodel. Methods. This study has a cross-sectional, descriptive study design. Cross-cultural adaption of the LWIG-GER from English to German was performed according to a standardized method. The data obtained from 104 long-term nursing home residents (57 women, 47 men) aged 60–99 years (mean 79.5, standard deviation ±9.11) were analyzed for psychometric testing (exploratory and confirmatory factor analysis, item fit, McDonald’s ω, convergent validity, and known-group validity, Rasch). Results. The final LWIG-GER consists of 19 items with three subscales, including “psychologicalWB”, “socialWB”, and “physical WB”. The LWIG-GER showed good overall reliability with McDonald’s ω of 0.83; the LWIG-GER dimensions’ scores were significantly correlated with depression, functional performance, activities, fear of falling, and education. Conclusions. Our findings suggest that the German language version of the LWIG is a reliable and valid tool for measuring WB in nursing home residents. Furthermore, we propose that the LWIG-GER questionnaire can broaden and deepen our understanding of residents’ perception of quality of care and their environment.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Workload-dependent hemispheric asymmetries during the emotion-cognition interaction : a close-to-naturalistic fNIRS study
    (2023) Lingelbach, Katharina; Gado, Sabrina; Wirzberger, Maria; Vukelić, Mathias
    Introduction: We investigated brain activation patterns of interacting emotional distractions and cognitive processes in a close-to-naturalistic functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) study. Methods: Eighteen participants engaged in a monitoring-control task, mimicking common air traffic controller requirements. The scenario entailed experiencing both low and high workload, while concurrently being exposed to emotional speech distractions of positive, negative, and neutral valence. Results: Our investigation identified hemispheric asymmetries in prefrontal cortex (PFC) activity during the presentation of negative and positive emotional speech distractions at different workload levels. Thereby, in particular, activation in the left inferior frontal gyrus (IFG) and orbitofrontal cortex (OFC) seems to play a crucial role. Brain activation patterns revealed a cross-over interaction indicating workload-dependent left hemispheric inhibition processes during negative distractions and high workload. For positive emotional distractions under low workload, we observed left-hemispheric PFC recruitment potentially associated with speech-related processes. Furthermore, we found a workload-independent negativity bias for neutral distractions, showing brain activation patterns similar to those of negative distractions. Discussion: In conclusion, lateralized hemispheric processing, regulating emotional speech distractions and integrating emotional and cognitive processes, is influenced by workload levels and stimulus characteristics. These findings advance our understanding of the factors modulating hemispheric asymmetries during the processing and inhibition of emotional distractions, as well as the interplay between emotion and cognition. Moreover, they emphasize the significance of exploring emotion-cognition interactions in more naturalistic settings to gain a deeper understanding of their implications in real-world application scenarios (e.g., working and learning environments).
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Evaluation of the instrumented Timed Up and Go test as a tool to measure exercise intervention effects in nursing home residents: results from a PROCARE substudy
    (2021) Klotzbier, Thomas J.; Korbus, Heide; Johnen, Bettina; Schott, Nadja
    Background and objectives. To achieve independence in activities of daily living, a certain level of functional ability is necessary. The instrumented Timed Up and Go (iTUG) test provides guidance for appropriate interventions, for example, when considering the subphases within the TUG. Therefore, we evaluated the iTUG as a tool to measure the effects of a multicomponent exercise intervention on the iTUG subphases in nursing home residents. Methods. Fifty long-term nursing home residents (34 women, 82.7± 6.46 [65–91] years; 16 men, 78.6± 7.0 [62–90] years) performed the iTUG test before and after a 16-week intervention period (2× 45–60 min/week). According to the attendance rates, participants were divided into three groups. Results. The total iTUG duration decreased from baseline to posttest, F(2,46)= 3.50, p= 0.038, η2 p= 0.132.We observed significant correlations between the attendance rates and the total iTUG duration (r(50)= 0.328, p= 0.010). However, we did not observe significant group× time interaction effects in the subphases. The Barthel Index moderated the effect between attendance rate and the total duration of the iTUG test, ΔR2= 8.34%, F(1,44)= 4.69, p= 0.036, 95% CI [0.001, 0.027]. Conclusions.We confirmed the effectiveness of the iTUG as a tool to measure exercise intervention effects in nursing home residents, especially when participants exhibit high attendance rates. That said, mobility needs to be considered in a more differentiated way, taking into account parameters in the subphases to detect changesmore sensitively and to derive recommendations in a more individualized way.
  • Thumbnail Image
    ItemOpen Access
    Should I stay or should I go? : the impact of social networks on the choice to play for a national team in football
    (2021) Seiberth, Klaus; Thiel, Ansgar
    In the course of their careers, elite athletes are faced with crucial decisions. This applies particularly to adolescent athletes who additionally have to cope with a variety of age-related developmental tasks. For young top football players with a migrant background, this can be even more challenging as they often attract the interest of national associations. From a network-theoretical perspective, it can be considered likely that the decision to join a top national association is not taken independently of the players’ networks. This article addresses the role of network actors within the players’ decision-making process. Our analysis is guided by constructivist network theory and based on a qualitative research approach that used guided expert interviews as its core research tool. Ten interviews with German-born youth internationals with a migrant background were conducted. The present analysis reveals several network actors such as family, coaches and players’ agents involved in the ‘national team question’. Evidently, most relevant networks of players with a migrant background are sports-related. These networks turned out to be highly functionalized and leave only limited room for manoeuvring. At the same time, the interviews reveal ‘structural holes’ within the players’ networks and indicate a considerable need for the optimization of talent counselling.